Enligt den norska tidningen Dagens Näringsliv har Tidal kraftigt blåst upp siffrorna över antal prenumeranter. Enligt tidningen hade Tidal i mars 2016, senast tjänsten uppgav siffror, 850 000 kunder medan man i det läget uppgav siffran 3 miljoner.
Dagens Näringsliv skriver bakom betalvägg vidare att deras research visar att när ägaren Jay-Z i september 2o15 twittrade att man nått 1 miljon användare bara hade 350 000. Dagens Näringsliv hävdar vidare att Tidal i nuläget har 1,2 miljoner aktiverade konton inklusive kampanjkonton.
Den högsta siffra som nämnts kring Tidal var efter att man släppt Beyoncés Lemonade exklusivt. Baserat i tjänstens uppgifter om 3 miljoner använder spreds därefter uppgiften att Tidal hade 4,2 miljoner kunder, något som alltså dementeras av källor till Dagens Näringsliv.
En annan som ifrågasatt Tidals uppgifter är branschanalytikern Mark Mulligan som 2016 hävde på sin blogg MiDia Research att med 47 miljoner dollar i omsättning kunde Tidal inte ha mer än maximalt 1 miljon aktiva kunder. Det var också den siffran som redovisades när MiDia förra veckan presenterade siffror för den totala streamingen, siffror som MI citerade.
Lars Nylin