Hur får man använda upphovsrättsskyddad musik i reklam? En ny guide från Musikförläggarna visar vad som gäller.
Förra året tog Musikförläggarna tillsammans med First Aid Kit fram en guide för hur musik får användas i politiska sammanhang. Nu har en liknande instruktionsskrift skapats för hur man får använda musik i reklam. Så gott som alla varumärken använder idag musik för att förstärka sitt budskap men att kunskapsbristen kring hur musik får användas är stor, är något som Musikförläggarna märkt av genom åren.
Guiden som är gjord i samarbete med Silvana Iman och Seinabo Sey, tipsar både om hur man hittar rätt musik till sitt sammanhang och hur man tar reda på vem som skapat den.
– Om nån vill använda min musik i ett reklamsammanhang vill jag att de frågar mig om lov först. Det handlar om respekt. Den här guiden förmedlar det på ett bra sätt samtidigt som den är pedagogisk och ger svar om vilka olika rättigheter du som kund måste ha koll på, säger Silvana Imam.
Liksom föregående år är guiden illustrerad av Magnus Bard.
Ladda ner den här: http://www.musikforlaggarna.se/wp-content/uploads/Far_jag_lov_reklam.pdf
Christel Valsinger