För bara tio år sedan var Musikförläggarnas pris en nischad firmafest för Förlagen. Ett svenskt låtexportunder senare är verkligheten en annan. Prisgalan har vuxit till en av de största och trevligaste i musiksammanhanget. Nu höjs ribban en nivå till.
Nu tar Musikförläggarna ytterligare ett kliv fram med sitt pris. För att sätta ännu mer spotlight på låtskrivande och produktion arrangerade man i år för första gången en presskonferens motsvarande den som Grammis haft i några år.
– Vi vill testa, se om detta ännu mer kan öka intresset för låtskrivarna, säger festgeneralen Martin Ingeström, till vardags VD på Universal Music Publishing, när MI möter honom i vimlet i Berns Salonger. Presskonferensen sker alltså på samma ställe som galan 11/11. Och även om besöksantalet inte matchar det som kommer att vara där då är det inte minst överraskande många fotografer på plats denna tisdagslunch.
Presskonferensen inleddes av att Musikförläggarnas VD Elisabet Widlund drog den gamla, men ack så ständigt nödvändiga, skillnaden mellan musikförlag och skivbolag. Ingeström fortsatte med att berätta om galan i sig, som han varit inblandad i sedan han själv föreslog att den så småskaliga galan skulle imitera engelska Ivor Novello Award. Han avslutade med att hylla galan:
– Vi anser att den är branschens viktigaste eftersom det som kallas det svenska musikundret om vi ska vara ärliga framförallt handlar om låtskrivare och producenter.
Därefter drog Widlund och Ingeström de nominerade till årets gala och det gick givetvis inte att undvika att notera Erik Lundins tre nomineringar liksom att Martin ”Max Martin” Sandberg och Johan ”Shellback” Schuster var de enda som presenterades med klassikern ”behöver inga övriga presentationer”.
Några kommentarer:
Victoria Maggio – Årets textförfattare:
”Jag har faktiskt ganska lätt med just orden. Däremot så är hela produktionen ofta en lång resa. Jag har fullt upp att få ihop mitt eget material. Om jag ser mig som en flitigare låtskrivare till andra i framtiden? Ja, kanske, när jag överlevt den nuvarande turnén är det möjligt att jag siktar lite mer på det.”
Erik Lundin – Årets textförfattare, Årets genombrott, Årets låt
”Förlagssammanhanget är ganska ovant för mig även om jag skrivit lite ihop med andra. Det som hänt nu hade jag knappt kunnat tänka mig. Framförallt inte att texterna skulle bli så hyllade. Jag underskattade nog att människor skulle kunna ta in detta som mer än förortsrapporter. Men det är skitkul, jag tycker att texterna är det viktigaste, viktigare än rappandet. I låtskrivandet är jag just nu mest sugen på songlines, kan se mig jobba med andras sångmelodier.”
Simon Strömstedt – Årets genombrott
”Eftersom jag har en daglig kontakt med Anton Ericsson (UMP) ser jag mig självklart som en del av en förlagsfamilj. Men när jag sitter i min skrubb och skriver är det mest den konkreta låten och artisten jag tänker på. Jag skulle gilla att jobba ännu mer i London. Jag föredrar att jobba där framför cowrites i Los Angeles. Just nu är jag i samarbeten med Take That, överraskande nog, och Tiesto.
Iman Conta Hultén/Linnea Södahl/Emanuel Abrahamsson – Årets låt (”Lush Life”)
Iman: ”Det första utkastet gjorde vi under en låtskrivarcamp på TEN, där Linnea och Emanuel finns. Sedan blev Markus (Sepehrmanesh) från TEN inlandad. Sedan gjordes det en remix som till sist blev den officiella versionen. ”Linnea: ”Det är jättesvårt att ta in det som hänt. Det är nästan bara vid priser som denna som man fattar hur stort det blivit. Nu sitter man och kollar om den ska nå 500 miljoner streams. Otroligt”.
Lars Nylin