I fredags var det deadline om man vill anmäla årets bästa reklammusik till Roygalan. MI har pratat med Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion, om ett pris som arrangeras i samarbete med Musikförläggarna och Ifpi.
Vad skapar en vinnare i tävlingen, vad är viktigaste aspekterna?
– Det är flera saker men eftersom vi jobbar med reklamfilm är det viktigt att musiken adderar något till filmen för att förhöja slutresultatet. En samverkan mellan bild och musik
och ett tempo som tillsammans förmedlar känslor.
Är det några nyheter i år?
-Egentligen inte men vi tar med oss från förra året att det var en succé och att det känns som priset var efterlängtat i branschen vilket känns kul. Vintersaga för Volvo vann ju världens första Bästa musik i reklamfilm på Roygalan förra året. Skriven av Ted Ström [BMG Scandinavia]. Inspelad av Oskar Linnros och Amanda Bergman. Priset delas ut den 27 oktober på Berns och Chinateatern och nu på fredag är sista dagen att lämna in tävlingsbidrag. Priset instiftades i samarbete med ifpi och musikförläggarna.
Vilka sitter i jurun?
– Det är en person som vi kallar musikexpert som tillsammans med duktiga producenter och regissörer från våra medlemsbolag i år guidas av juryns ordförande, Eva Tempelman. Eva är en rutinerad och internationellt erfaren producent som jobbat mycket med musik i reklamfilm.
Vilken är din personliga favorit av ”reklamlåtar”?
– Oj, det va en svår fråga. Jag tycker det finns flera humorlåtar som t.ex Iprenmannen, men så klart
har ju Volvo varit bra på den biten med Vintersaga som vann förra året och Release Me och även Enya i ”Epic split.”
Och man får ju inte glömma Juicyfruit – a packet full of sunshine. En klassiker. Haha!