Fördelningen av den svenska singelmarknaden är denna vecka rekordjämn mellan de tre majorbolagen. Jämnast hittills i MI:s korta historia som presentatör av andelarna.
Warner Music är vecka 9 vinnaren på Topp 100 med 33,3 %, men Sony Music (32,2) och Universal Music (31,7) kommer tätt efter. En faktor bakom att Warner för första gången har störst ”tårtbit” är Melodifestivalen, bolaget hade 14 av 28 bidrag i årets tävling och de flesta av dem finns nu på topp 100. Sony Music har i samma tävling ettan Frans.
Universal kontrar dock på Radio Monitor. Där har bolaget 31,7 %, tätt före Sony med 30,8 och Warner på tredje plats med 29,7.
På album Topp 60 är det större skillnader. Där hade Universal vecka 9 43,4 % med Warner på andra plats med 25 och Sony på 19. En uppstickare här är Border Music som med bland annat Amanda Bergmans, som nummer 8, når 7,4 %, det bolagets bästa siffra sedan andelarna började redovisas.
Lars Nylin