Förra veckans släpp av Rihannas nya album Anti har orsakat förvirring i flera led. Dels i hur försäljningssiffrorna ska sammanställas eftersom 1,4 miljoner kopior av albumet skänktes bort i en kampanj. Dels för att albumet låg ute på Tidal före sin officiella release. En blunder som Tidal nu skyller på Universal Music.
Rihannas nya album Anti släpptes, efter lång väntan, exklusivt på Tidal i torsdags. På 15 timmar hade albumet laddats ner 1,4 miljoner gånger, vilket ger den Platina-status enligt RIAA (Record Industry Association of America). Siffrorna är dock inte adekvata för Billboard och Nielsen eftersom de skänktes bort med en kod som Rihanna twittrade ut till sina fans, i en kampanj finansierad av Samsung.
Samtidigt uppmärksammade fans att albumet låg ute på Tidal under en kort period före den officiella releasen. Tidals marknadschef Grace Kim säger till musiktidningen Spin att albumet läckte på grund av ett systemfel, men senare kontaktar en Tidal-representant Spin och förtydligar att systemfelet inte berodde på Tidal utan på skivbolaget Universal.
Läs Spins artikel här: http://www.spin.com/2016/01/rihannas-anti-is-certified-platinum-by-the-riaa-but-not-by-billboard-and-nielsen/
Christel Valsinger