Spotify startar det nya året med att köpa två uppåtgående techbolag, amerikanska The Cord Project och irländska Soundwave. I båda fallen handlar det om bolag som kan tolkas som pusselbitar i ett Spotify som är mer än en musikkälla, med podcasts, nyheter, videor.
2014 köpte Spotify Echo Nest vars teknik har varit en hörnsten i tjänstens inslag Discover Weekly, en funktion som genererar spellistor baserat på lyssnarens musiksmak. Om detta var ett steg bort från Spotify som jukebox är de nu aktuella förvärven än mer specifika inslag i en utveckling där Spotify inte bara tillhandahåller musik (och ljud i allmänhet, som podcasts) utan också påverkar HUR vi lyssnar.
Soundwave är ett irländskt socialt nätverk byggt kring musik och spellistor. The Cord Project har utvecklat en plattform för röstmeddelanden. Analytiker tror dock att Spotify här mest varit ute efter de som utvecklat tekniken. Enligt ett pressmeddelande från Cord kommer dessa att utveckla ”nya sätt att hitta och lyssna på musik och ljud”.
I ägarkretsen bakom Soundwave finns svensken Per Brilioth. Han säger till Dagens Industri:
– Jag är väldigt musikintresserad och har en del helt privata investeringar i olika musikbolag. Soundwave är ett väldigt spännande bolag med bra grundare.
Lars Nylin