Enligt medieuppgifter är Spotify på väg att släppa på kravet att all musik på tjänsten ska finnas på både betal- och gratisversionen.
Det var Wall Street Journal som först rapporterade om ett memo som som säger att Spotify meddelat representanter för musikbolag att man kan komma att lätta på det krav som gjort att artister som Taylor Swift och Adele tackat nej till att släppa upp musik på tjänsten. Mest aktuella exemplet är Coldplay som väntade en vecka med att släppa albumet A Head Full Of Dreams på tjänsten.
Enligt Wall Street Journal sägs i memot bland annat: ”Spotify has told music executives that it is considering allowing some artists to start releasing albums only to its 20 million-plus subscribers, who pay $10 a month, while withholding the music temporarily from the company’s 80 million free users.”
Förra året blev det mycket uppmärksammat när Taylor Swift tackade nej till Spotify och andra tjänster med gratisalternaiv med motiveringen: ”It’s my opinion that music should not be free, and my prediction is that individual artists and their labels will someday decide what an album’s price point is.”
Spotify har hela tiden varit tydliga med att för dem gäller den affärsmodell som funnits sedan tjänsten presenterades, d v s att man fortsatt tror på visionen att ett gratisalternativ slussar in betalande användare till tjänsten.
”Vår gratistjänst driver betaltjänsten” sa Spotifys VD Daniel Ek i samband med Taylor Swifts nej.
Tidigare i år släppte Spotify exklusivt ett spår från gruppen Muse album Drones, men Spotify var då noga med att understryka att detta var ett unikt undantag i samarbete med Sony PlayStation. En talesperson sa: “Access to the track should be seen as a unique offer within a wider bespoke marketing campaign with Sony PlayStation, rather than a broader shift in our content approach.”
När Coldplay gav besked om att man bestämt att släppa A Head Full Of Dreams även hos Spotify sa tjänstens globala kommunikationschef Jonathan Prince:
”We are 100% committed to our model because we believe that a free, ad-supported tier combined with a more robust premium tier is the best way to deliver music to fans, create value for artists and songwriters, and grow the industry. In that context, we explored a wide range of promotional options for the new Coldplay album and ultimately decided, together with management, that Coldplay and its fans would best be served with the full album on both free and premium this Friday.”
Men det kan alltså vara så att man i det långa loppet är inställda på att öppna sig för önskemål från exempelvis ledande musikbolagschefer och managements. Två öppna kritiker är världscheferna på Universal Music respektive Sony Music, Lucian Grainge och Doug Morris.
I en intressant aspekt på ämnet stod det i helgen klart att Taylor Swift släpper en film från hennes turné 1989 exklusivt på Apple Music.
I samband med de nya kapitlen i det som kallats ”Freemium Wars” sägs det att Spotify nu har passerat nivån 100 miljoner användare, varav 25 miljoner är betalande. Den senaste officiella siffran för Apple Music är 6,5 miljoner, i slutet av oktober i år.
Lars Nylin