Jonas Fläckerud har jobbat på STIM, Riksteatern och som frilansande arrangör för olika festivaler. Bland annat. Närmast kommer han från rollen som country manager på eventplattformen Billetto.
Vad blir din roll på Where’s The Music?
– Projektledare av helheten med fokus på konceptutveckling och konferensen.
Kan du berätta om några förändringar som kommer att göras från förra året?
– Vi lärde oss mycket av att göra en branschmässa i Norrköping förra året, många trial and error som vi utvecklar i år. Vi kommer att fokusera mer på att göra ett bra delegat-program och få med oss HELA Sveriges musikbransch och närliggande branscher – teknik, mode, kulturinriktade verksamheter med mera.
Det finns ett flertal musikbranschkonferenser i Sverige nu. (Way Out West, Symposium, The Music conference i Malmö etc) Vilken är WTM’s styrka?
– Eftersom vi i Sverige alltid har varit ledande inom musikskapande och export av kultur så tror jag definitivt att vi behövs. Med att skapa denna plattform tidigt på året så hoppas vi att det kommer att bli många fantastiska möten och samarbeten inför sommaren och självklart hela året. Det är så många bra engagemang över hela året och vi borde inte fokusera bara på de få månader vi kan vara utomhus. Februari till exempel – en riktigt kall och tråkig månad som behöver lite glädje och en jävla massa band som får oss att överleva fram till festivalsäsongen startar!
När kommer första bandsläppet?
– Snart, oh så snart. Mycket kul i pipen och många scener att synka.
Christel Valsinger
Foto: Johan Lygrell