På dagens globala musikmarknad samarbetar låtskrivare från världens alla hörn. I den fusionen spelar förlagens egna studior en viktig roll. MI tar en titt på den nya tidens skrivarstuga.
I Warner Chapells studior på Roslagsgatan i Stockholm sitter medlemmar av låtskrivarkollektivet Wolf Cousins och snickrar världshits. Från förlaget och studion The Kennel i Solna levereras hits till främst den asiatiska marknaden. I Roasting House i Malmö finns sedan 2009 åtta nya studior att lägga till den ursprungliga från -87. Där huserar Roasting House Music Publishings låtskrivare och nyligen hölls ett låtskrivarcamp för Melodifestivalen.
Även i Ten Music Groups studior hölls nyligen ett camp, där ett tjugotal kompositörer jobbade med låtar till (och tillsammans med) Zara Larsson och Erik Hassle.
Tens VD Eric Hasselqvist menar att deras egna studior är ett av skälen till att låtskrivare vill skriva kontrakt med Ten.
– Det blir en bra kreativ atmosfär, där låtskrivare och producenter lätt kan samarbeta och hjälpa varandra. Det blir också bra trafik i studiorna med artister och externa låtskrivare och artister på besök, det blir oväntade möten som ofta leder till nya samarbeten och låtar. De flesta vill också jobba i ett socialt sammanhang, och inte sitta själva.
Ten startade 2004 och har haft sina studior på Hagagatan i Stockholm lika länge. Alla som sitter där och jobbar är signerade till Publishing Company Ten, men lokalerna används också för co-writes med andra låtskrivare och artister.
– Man måste nästan ha egna studior idag eftersom nästan alla hits är samarbeten av olika slag, och produktionen görs ofta samtidigt. Även rena låt-demos förväntas vara ganska välproducerade numera.
På Bysistorget i Stockholm har Scandinavian Songs sitt kontor, mittemellan en sushibar och en pappershandel. Det är klassiskt studiomark. Bara några meter bort hyr Ingrid-kollektivet in sig i det som en gång var Polarstudion.
– Det händer att folk som ska dit kliver in här, säger Scandinavian songs Creative Director Peo Nylén, när han visar runt .
På väggarna vid kontoret sitter guld och platinaskivor från en annan tid. Peaches – I en rosa helikopter, står det på en.
– Det är en rest från när Hawk Records var en del av vårt bolag. Det är roligt att ha dem kvar, säger Peo och berättar historien om Scandinavian Songs.
Att förlaget startades på 80- talet, men såldes 2005 och slogs ihop med Reactive Songs under ledning av bland annat Sanji Tandan. Att ägarna sålde den gamla katalogen till BMG 2010. Och att Scandinavian Songs i år har köpts av Cosmos Music.
En trappa ner finns sju studior på rad. När MI är på besök sitter där fyra låtskrivare i varsin studio och jobbar med olika projekt. En viss omflyttning i studiolokalerna pågår sedan förlagets låtskrivare och prducent Maria Marcus flyttat till Mallora. Maria är en av flera låtskrivare på Scandinavian Songs som haft stora framgångar med låtar på den asiatiska marknaden.
– En och annan japansk etta har skrivits här, säger Peo Nylén. Vi går bra i Asien. Men det är inte det enda vi gör.
En av studiorna inhyser Thomas Stenström, en av förra årets stora svenska genombrottsartister. Hans Slå mig hårt i ansiktet nominerades till både Grammis och P3 Guld i kategorin Årets låt. Nu är det meningen att arbetet med ett nytt album ska dra igång, men han har också nyligen fått ut en låt på amerikanska duon Timeflies album på Island Records, ett exempel på hur ett förlag kan vara med och bredda karriären för en duktig låtskrivare.
Studiorummen är ganska små. I det största finns både vräkig soffa och en stor, gammal träorgel, men i de flesta finns bara plats för dator och ett par keyboards. Så mycket mer behövs förstås inte. Här görs ändå färdiga produktioner på förfrågan från till exempel japanska samarbetspartners. Allt utom livetrummor går att spela in.
I det minsta rummet sitter Yoko Hiramatsu och jobbar med topline till en låt ihop med en brittisk låtskrivare. Hon är hitskickad av Nichion, ett japanskt mediabolag som Scandinavian jobbar med och fungerar lite som en coach i vad som fungerar i Japan.
– Svensk pop är enklare, säger hon när jag frågar vad som skiljer svensk pop från japansk.
I studion intill henne jobbar Märta Grauers, en av medlemmarna i Le Kid, som också skrivit åt andra artister, såsom Kate Ryan, Alcazar och Agnes.
Även Peo nämner låtskrivarcamps och samarbeten med låtskrivare från andra förlag som projekt där egna studior är en stor fördel.
Kontakten mellan förlaget och låtskrivarna blir förstås tät när det bara är en trappa som skiljer dem åt. Den som undrar något behöver bara springa upp och fråga. Och Peo och hans kollegor går gärna ner och lyssnar på låtutkast.
Mellan Tens studior och kontor är det också nära. Men flera av förlagets låtskrivare bor och jobbar utomlands. Finns det egentligen någon anledning för dem att komma till Stockholm och sitta i Tens studior?
– Vi har flera writers som bor i LA, och vi försöker såklart ordna bra studioförutsättningar även där, plus att vi har ett Ten-kontor i LA, säger Eric Hasselqvist.
– Men faktum är att alla brukar gilla att komma hem då och då för att få miljöombyte och hitta nya samarbeten. Det har också återigen blivit vanligt att utländska artister kommer till Stockholm. Både Stockholm och LA är bra ställen att vara på om man skriver musik.
Text och foto: Christel Valsinger