Warner Musics marknadschef Magnus Ribbeklint har nominerats till det prestigefyllda priset Årets marknadschef 2015. MI kollade varför han själv tror att han har chansen till ett pris som brukar vinnas av marknadschefer på de största svenska varumärkena.
Varför tror du att du blivit nominerad – ingen falsk blygsamhet nu?
– Jag är superglad över att vara en av fem finalister bland många nominerade. Det är kul att de uppmärksammar underhållningsindustrin. Det vi jobbar med ligger väldigt rätt i tiden. Vi fokuserar digitalt, bygger upp egna plattformar, skapar innehåll, analyserar data och skapar engagerande fan-kommunikation. Jag har kunnat visa på en hög effektivitet, innovation och kreativitet i både artistkampanjer och hur Warner utvecklats generellt. Vi jobbar nästan som en redaktion där vi prioriterar och boostar nyheter dagligen – den flexibiliteten är andra industrier avundsjuka på.
Vad under det senaste året är du mest stolt över och varför?
– Att vi hade 10 album topp 10 i augusti. Det var ett resultat av att alla på bolaget samlade sig och jobbade ihop – helt fantastiskt. Sen är det är alltid kul att breaka nya artister; vårt lokala och internationella team har bl a etablerat Ed Sheeran som en av världens största artister, breakat Major Lazer, Galantis och Little Jinder m.fl. Att vi dessutom vinner ESC med Måns är helt otroligt. Personligen är jag stolt över vårt starka engagemang till artisterna och att alla är väldigt kreativa och målinriktade.
Vilken är din bakgrund i musikbranschen?
– Min farbror var ekonomichef på EMA Telstar när jag växte upp, så jag förstod tidigt att man kan jobba med det man älskar. Så fort jag kunde började jag jobba på konserter. Sedan dess har musik varit en del av det mesta jag gjort. Åren 1999/2000 var jag på Lifeline Management med Peter Swartling, Alex Strehl och Micke Henriksson. Jag arbetade även med MTV Music Awards 2000 i Sthlm. Efter det utbildade jag mig till civilekonom och efter ett par år på MTG (bl.a jobb med FIFA Fotbolls VM 2006) så började jag på Sony BMG. På Sony BMG/SONY var jag Head of Local och sen Marketing Director. 2012 rekryterades jag till Warner Music som Marketing & Commercial Director.
Vad är i fokus just nu?
– Att fortsätta utvecklas och bli ännu bättre. Ännu mer innovation och analys så att vi kan leverera ännu bättre för fler artister. Det finns så otroligt mycket bra artister och musik i Sverige som måste nå ut och hitta fans. Internationellt sätt handlar det mycket om att förklara det digitala paradigmskifte vi gått igenom och som de går/kommer att gå igenom. Vad är framgång inom streaming?, hur jobbar man långsiktigt med artister?, och vilken roll har konsumenten? Vi har ett par mycket spännande år framför oss.
Fotnot: Priset delas ut 15/10.