Svenska Ten Music Group lyfts fram som det lilla bolaget som breakar svenska artister utomlands i en artikel i Financial Times. Framgångarna tillskrivs musikbolagets uthållighet med låtar de är säkra på ska bli hits.
Icona Pops I Love It släpptes i maj 2012, men det tog ett år innan den nådde listorna utanför Sverige. Då mycket tack vare populära tv-serien Girls, som hade med den i en party-scen i ett av avsnitent.
Uthålligheten med låtar man verkligen tror på, i kombination med ett selektivt urval artister, är strategier som Lauren Snapes på brittiska Financial Times lyfter fram som framgångsfaktorer i en artikel om Ten Music Group den 3 juli, där VD Ola Håkansson intervjuas.
I artikeln framhåller Ola Håkansson skillnaden mellan majorbolag och independent:
– Vi håller fast vid artisten så länge vi kan, för vi har inte råd att förlora något som vi tror är en hit. Majorbolag pushar ut så många artister, de har ingen luft i promotion- och marknadsföringsavdelningarna. /…/ Vi släppte aldrig taget om I Love It. Vi var villiga att tillbringa de närmsta fem åren bakom den för vi var alla så säkra på den.
Samtidigt lyfter han fram avtalen med Sony och Universal som avgörande. ”Utan Universal hade Ten inte funnits nu”. Men någon önskan om att nå deras storlek har han inte. På ett litet bolag kan låtskrivare, artister och producenter lättare jobba tillsammans mot ett gemensamt mål, menar han.
I intervju belyser Ola Håkansson också skillnaden mellan att vara låtskrivare och artist på den amerikanska marknaden.
– Max Martin skriver fantastiska låtar, men de flesta är för Katy Perry, för amerikanska och engelska artister. Om du ger dem till en svensk artist, som pratar engelska med svensk brytning, är det svårare. Min dröm är, är det möjligt för ett litet svenskt bolag att etablera sig i USA med svenska artister? Det är en stor utmaning. Icona Pop visade i en viss utsträckning att det är möjligt.
Ola Håkansson startade TEN med några av låtskrivarna och producenterna från Stockholm Records, som han drev med Alexander Bard på 90-talet. 2007 gjordes etiketten om till ett 360-bolag med skivetikett, förlag, produktionsbolag och management. Icona Pop var första satsningen och har blivit bolagets flaggskepp. Andra arister är Zara Larsson, Erik Hassle och Elliphant.
Christel Valsinger