Sent på måndagskvällen svensk tid blev det som vi känt som Wimp vid en presentation i New York officiellt Tidal. Man kan tro vad man vill om möjligheten för nye ägaren Jay Z att matcha Spotify och även Apples kommande musiktjänst. En sak kan man dock inte ta från honom: han vet hyr man skapar rubriker.
Vid presentationen på James A Farley Post Office i New York blev huvudnumret närvaron av 16 fixstjärnor som – enligt Billboard – fått 3% ägande vardera i Tidal. Detta för att de ska agera frontfigurer för tjänsten genom att mer eller mindre exklusivt presentera sina nya verk hos Tidal.
Av stjärnorna märktes Alicia Keys mest genom att bland annat citera Friedrich Nietzsche och Madonna genom att lägga upp ett ben på bordet där de närvarande artisterna skrev på ett avtal (med ännu oklart innehåll).
Reaktionerna på Tidal har hittills varit blandade. Många hyllar att artistsammanhanget bidrar till att öka mångfalden bland musiktjänster. Universals mäktige bas Lucian Grainge tillhörde på tisdagen dessa. Andra tycker att musikkonsumenterna nu alltmer riskerar en splittrad situation som den i tv/film-sammanhanget. D.v.s. att man måste ha ett antal tjänster för att komma åt all den musik man önskar.
På andra punkter är expertisen enig. Framförallt att det blir mycket tufft för Tidal att få en ansenlig skara konsumenter att dubblera månadskostnaden.
I dag har Tidal 500 000 betalande användare, Spotify har som jämförelse 15 miljoner. Hur många av dessa är beredda att betala 200 kronor i månaden istället för 100 för att primärt få bättre ljud? Långt ifrån tillräckligt många, siar de flesta.
Branschtyckaren Bob Lefsetz går i sin blogg Lefsetz Letter så långt i sin sågning av konceptet Tidal att han avslutar: ”Not gonna happen”.
Intressant på kort sikt blir att se hur många av de 16 delägarna som med konsekvens kommer att gynna Tidal. Artisterna har trots allt i de flesta fall avtal med skivbolag som är delägare i ett Spotify som betalar ut mångfalt mycket mer i ersättning än Tidal kommer att göra under överskådlig framtid, om någonsin.
Vid horisonten, det talas om i sommar, finns ett Apple som i teorin har muskler att skriva om streamingkartan. Det har spekulerats i att Apples tjänst ganska snabbt kommer att kunna matcha Spotifys totalt 60 miljoner användare.
Min personliga reaktion? Jag blir säkerligen kvar hos Spotify. Utbudet är mäktigt, jag tycker att tjänsten är mer användarvänlig, jag är heller ingen early adaptor, har helt enkelt vant mig vid Spotify. Privat lyssnar jag – utöver Daft Punk och Arcade Fire – dessutom sällan på nyheter från de 16.
Men det sagt har Tidal några rejäla poänger. Som att det där finns fakta om vilka som står bakom låtarna. Att det finns videor, i några fall unika. Liksom att det utlovas ett redaktionellt inslag som Spotify åtminstone inte i dag ger mig. Möjligen blir Tidals största effekt att det skärper Spotify – och så småningom Apple – ytterligare.
Den som lever och lyssnar får se.
Lars Nylin