Giant är det nygamla namnet på en Warneretikett som trots det storslagna namnet kommer att fokusera helt på utgivning i det lilla men så effektiva formatet singlar. Etiketten öppnar i dagarna i regi av svenska Warner Music och har lånat sitt namn från en etikett som startades 1990 av branschlegenden Irving Azoff, men lades i malpåse av Warner år 2001. Första titel ut är Simon Erics med låten Waiting For The Sun.
– Vi letar med ljus och lykta efter morgondagens hits. Vårt mål är att få in så mycket demos som möjligt kontinuerligt och att kunna ge feedback till artisten/låtskrivaren inom några dagar från det att vi har mottagit låten, säger Robert Skowronski, A&R på Warner Music och huvudansvarig för Giant.
Han beskriver hur det går till att lansera sig via Giant:
– Vi kommer att lansera vår Giant-hemsida där det kommer att framgå exakt hur man ska gå till väga om man vill bli en Giant-artist. Vi vill inte bara vara en ren distributionslabel utan kunna erbjuda snabba releaser med PR, marknadsföring och pluggning mot playlists/radio. Vem som helst kan i dag få sina låtar släppta på Spotify/iTunes genom aggregatorer, men det är svårt att ”bryta” igenom om man inte får något som helst fönster att synas i.
– Det är på många sätt en ny ”jukebox-era” nu med Spotify. Vi vill bli mer orädda, snabbt ge bra låtar chansen, bli lite av den nya tidens Motown eller Stax. Vi majors tenderar att ofta hamna i en mall för hur lansering ska gå till, vi vill bli lättsammare än så, Giant är en viktig del i det” fortsätter A&R-chef Andreas Håkansson.
Giant kommer alltid handla om developing-artister. Däremot så sätter Warner inga regler för vilka genrer som man letar.
Den första hiten från ursprungliga Giant var Tara Kemps Hold You Tight. Senare blev etiketten mer av en underetikett till Warner Bros och huserade även typiska albumartister.
Med hjälp av svenska Warner Music används den nu återigen som Irving Azoffs syfte var för i år 25 år sedan.
Lars Nylin