Ebba Lindqvist PR har blivit med ny hemsida. Och ny adress. Men engagemanget för musik och inte minst kombinationen musik och samhälle består hos en av branschens flitigast förekommande PR-firmor, vilket visar sig att svaren på MI:s 4 SNABBA inte alltid blir just snabba…
Varför ny hemsida?
– För att det verkligen var på tiden! Det händer så otroligt mycket hos oss nu – vi går in i en ny fas, skulle jag vilja säga, och har höga ambitioner för framtiden. Vi behövde verkligen en ny sida som kan samla allt på ett tydligt sätt och beskriva vad vi gör. Vi har många fler kunder från olika sektorer nu än tidigare – mycket inom politik, samhälle och bredare organisationer rent generellt. Vi jobbar med fler bitar också, inte endast ren PR, utan mycket framtagande av innehåll, artistbokning och strategier. Sedan erbjuder vi även copytjänster, för att ta fram underlag, biografier, pressreleaser, med mer. Givetvis vill jag också lyfta fram mina grymma anställda: Isabel Rodriguez (PR-konsult/projektledare) och Jennie Hirvasoja (copy/projektassistent). Vi har blivit med en ny fin logga också! Den är framtagen av formgivaren Sara Söderberg, som också formgett hemsidan. Vår kontorsadress är ny den med – vi sitter numera på Kocksgatan 31 tillsammans med dokumentärfilmbolaget Story, som också är kunder till oss.
PR-kontor kommer och går i musikbranschen, men du består, vad är ditt eget svar på varför det blivit så?
– För att vi har svinkul på jobbet och tror på det vi gör. Och vi kan det vi gör. Jag är inte någon som ger upp, jag kommer att köra på så länge jag får. Jag gillar stora utmaningar och att bygga nytt. Till viss del stressen också – adrenalinet, pulsen, att tvingas tänka nytt, att i korta stunder känna att man har tagit sig vatten över huvudet. Vi ser nog alltid möjligheterna. Och vi brinner för musik och politik, vilket har blivit vår nisch. Vi som jobbar här har blivit ett grymt sammansvetsat team. Vi älskar våra kunder och har byggt långsiktiga relationer som förhoppningsvis kommer att bestå över lång tid framöver.
Hur mycket har jobbet förändrats i o m att de sociala nätverken blivit så centralt?
– En svår fråga att svara på, men de sociala nätverken är givetvis värdefulla i och med att man når många människor väldigt snabbt. Budskap sprids med ljusets hastighet. Man har en annan närhet till publiken och kan bygga sitt eget universum. Men det ska inte överskattas – det är en myriad av konkurrerande händelser på nätet, man glömmer fort och det är lätt att drunkna. Det funkar helt klart bra för vissa, framförallt om det finns en tung marknadsapparat i ryggen.
– Överlag upplever jag att det är en helt ny karta som ritats upp. Jag har varit i branschen i snart 20 år och upplever att mediebevakningen ser helt annorlunda ut. Det har skurits ner, redaktioner har försvunnit, utrymmet i tv är nästintill obefintligt och att bli spelad på radion är väldigt svårt om man inte är kommersiellt gångbar. Kultursidor och recensionsutrymme har försvunnit på många håll. Det är tufft, riktigt tufft att få utrymme om man som artister befinner sig i en smal genre, spelar mer icke-kommersiell musik och inte berättar en egen unik story. Det gäller att vara väl förberedd och skapa vinklar, tänka kreativt, lyfta fram det unika och tänka långsiktigt. Det betyder inte att det är kört – jag vill inte låta som en domedagsprofet, men det är viktigt att vara väl förberedd även som artist och fundera på vad man har med sig.
– Jag hoppas på att det blir mer redaktionell styrning på nätet i framtiden, och att artister som spelar smalare icke-kommersiell musik får sitt rättmätiga utrymme. Att bevakningsområdet blir större igen – det behövs redaktioner och kunniga journalister som ramar in, förklarar och sätter i perspektiv.
Vad jobbar ni med framöver?
– Silvana Imam, Ane Brun, Love Antell, Ebbot Lundberg, Amason, Linnea Olsson, Elin Ruth, Winhill/Losehill, Sarah Riedel, Greenpeace, Unicef, Abba The Museum, Manifestgalan 2015, Kvinna Till Kvinna, Reach For Change, Folkets Bio, Långfilmen om Laleh, Fasching, Stockholm Jazz Festival, Dans Dakar, Storsjöyran, med mera. Och massor av ännu hemliga kommande projekt.
Lars Nylin