Ett axplock av veckans digitala nyheter, inklusive Spotifys bokslut från 2013, sorterat av Daniel Johansson.
Take Thats nya album III, kommer enbart finnas på Google Play Music under den första månaden. Albumet släpps den 1 december och ska finnas exklusivt hos Google under hela december. Google genomför också releasepartyt för albumet, i London, nu på måndag. Google Play´s Vice President, Music Zahavah Levine kommenterar: ”We’re thrilled to partner with Take That, and to offer Google Play Music fans an exclusive opportunity to stream this incredible album. Both download sales and streaming are growing on our service, so we’re delighted to see Gary, Mark and Howard embracing Play Music to bring their fans a unique experience.”
Årsredovisningen för Spotify visar att bolaget omsatte 746,9 miljoner euro globalt under 2013, d.v.s. närmare 7 miljarder kronor. Nettoförlusten för året var 57,8 miljoner euro (535 miljoner kr). Det kan jämföras med förlusten år 2012, som då var 87 miljoner euro på omsättningen 577 miljoner euro. I Sverige gick Spotify med vinst år 2013, omsättningen var 1 288 miljoner kronor och resultat efter finansnetto 2,1 miljoner kronor. Spotify har själva tidigare avslöjat att de under 2014 går med vinst även i Storbritannien.
Spotify meddelar också att One Direction lagts till den lilla grupp artister vars musik spelats upp mer än en miljard gånger på tjänsten. Låten Story Of My Life är just nu den låt som spelas mest på Spotify. 20 miljoner spellistor innehåller musik från One Direction. Men meddelar också att Beyoncés självbetitlade album från förra året nu finns att lyssna på i sin helhet, liksom Rammsteins hela katalog.
Warner Music Group har skrivit ett samarbetsavtal med kinesiska Tencent, som är en stor internetleverantör och tillverkare av spel, appar och annat för den kinesiska marknaden. Bolagets motsvarighet till Skype, QQ, har 820 miljoner registrerade användare, där också en musiktjänst finns med, QQ Music. Tencent har också appen Dididache Taxi som kopplar ihop taxikunder med taxibilar som finns i närheten i större städer i Kina, och en mängd internetrelaterade sidoverksamheter. Tencent kommer genom avtalet med Warner distribuera Warners katalog till lokala digitala tjänster i Kina, och pusha för nya releaser.
WiMP har anställt Nina Wahlberg som Head of Business i Sverige. Wahlberg har tidigare bl.a. varit chef för MTG Online, och kommer närmast från spelbranschen där hon var VD för United Media med varumärken som Happy Bingo och Lyckobingo.com, med 300 000 användare. Hon kommenterar det nya jobbet: ”WiMP har en grym plan och fantastiska människor. Andy känner jag sedan gammalt och jag har stort förtroende för det gäng som finns på bolaget. Förutsättningarna är goda för att WiMP ska bli en vinnare i racet om framtidens musikkonsumtion.”
I veckan släpptes Tomas Ledins box Spår, med 7 CD-skivor och 133 låtar. Den som köper boxen får också tillgång till spellistor på Spotify som Tomas Ledin satt ihop för att visa på influenser och förebilder, samt kommentatorsspår till albumen, där Tomas berättar om varje period. Hemsidan tomasledin.se har gjorts om till en tidslinje, där kommentatorsspår och låtar kan lyssnas på, samt videos och annat innehåll.
Den nya musikprodukten Prizm, från Frankrike, fungerar som en hub för musiklyssnande och lär sig över tid vilken musik man tycker om vid olika tillfällen. Om man är flera personer i rummet, läser den med hjälp av en sensor av hur många det är och blandar sedan musiken utifrån vad den vet om de olika personerna, och beroende av vilken sorts tillställning det är. Användare checkar helt enkelt bara in på Prizm när man kommer i närheten av en sådan, och all information om individens musiklyssnande lagras i molnet. Själva musiken kommer från Spotify Premium, Deezer Premium och Soundcloud.
Distributören/aggregatören The Orchard har skrivit avtal direkt med amerikanska SiriusXM för utbetalning av pengar. SoundExchange är den aktör som samlar in pengar från tjänster som Pandora och satellitradio i USA, och den här övergången följer något av en trend i USA, där allt fler aktörer tar över insamling och fördelning själva istället för att gå genom rättighetssällskap.
T-mobile är en stor internationell operatör med 250 miljoner abonnenter, främst i Europa och Nordamerika. Precis som andra operatörer har man märkt att strömmandet av musik ökat drastiskt under den senaste tiden. T-mobile har skapat abonnemangspaketet Music Freedom, som är flat rate, d.v.s. fri datatrafik för en fast peng i månaden, och har nu fört till 14 musiktjänster till abonnemanget, bland dem Google Play Music, Soundcloud, Xbox Music, Live 365 och Mad Genius Radio. Enligt operatören strömmar deras abonnenter redan nu 66 miljoner låtar per dag, vilket motsvarar 200 terabyte data.
Daniel Johansson