Rörblåsaren, arrangören och komponisten Håkan Broström hörs sedan flera år tillbaka som leadsax och lanserad solist i Norrbotten Big Band. Nu har han producerat en storbandsplatta under eget flagg.
Håkan Broström with the Norrbotten Big Band featuring Marilyn Mazur Episodes from the Future and the Past [Art of Life Records]
Musiken på det fängslande albumet Episodes from the Future and the Past spelades in live i oktober 2012. Grundstommen av musiker kommer med några få undantag från Norrbottensbandet. Till detta skall läggas percussionisten och sångerskan Marilyn Mazur, vars framlyftande position inte oväntat framkallar en orkestersilhuett med sprakande energi. Hennes personliga sånguttryck kommer in i The Present och det var ett lyckat drag att koppla henne till Håkans välskrivna och luftiga arrangemang. Det bidrar till pregnansen där rörblåsarnas flexibilitet med instrumentbyten är värda en honnör. Det är en viktig komponent som genererar spets i ensemblespelet. Att hela albumet spelats in live tyder på klass.
Håkan förvaltar sina solopartier på ett charmant sätt. Han sopransaxofon i öppningsnumret Under The Surface Episodes From The Future And The Past framkallar gåshud. I nämnda nummer levereras även förnämligt pianospel av Adam Forkelid. Trumslagaren Sebastian Ågren är ett fynd och dennes samspel med Marylin Mazur går som på räls. Här har landet begåvats med en ung storbandstrumslagare värd beundran. Vad månne bliva?
Det är roligt när nya begåvningar slår ut i blom. Det gäller även den unge basisten Petter Olofsson som resolut bidrar till kompets fräscha rytmik. Håkan Broström och Marilyn Mazur ges stort soloutrymme men även andra musiker släpps fram. Tenoristen Karl-Martin Almqvists spel i bl.a skivans titelmelodi ger en stor behållning. The Past skänker också behållning – trombonisten Peter Dahlgrens geniala spel skapar hårresande vibbar.
Notos är ett mäktigt inslag där Forkelids spel är bländande imponerande. I honom har norrbottningarna fått en pianist med karismatisk utstrålning och här belyses hans klass i helfigur. Samma melodi bjuder också på Karl-Martin Almqvists fräna tenorsax som verkligen skär lagrar. Dan Johanssons varma flygelhorn sveps också in. Dan är en genuin lyriker med sina välformade slingor. Marylin framkallar en vital energi som fascinerar och inspirerar. Hon får genomgående musiken att nå kokpunkten. Vilken musikant!
Vid sidan av Håkans kompositioner har Evert Taubes Byssan Lull lirkats in som avslut på en förnämlig och kontrastrik konsert. Sammantaget är det här ett album som erbjuder ett hållbart personligt skrivet material med briljanta soloprestationer och ett imponerande ensemblespel. Håkan Broström kan vara stolt över sitt magnifika verk.
Göran Olson