I helgen slog Roskildefestivalen i Danmark – i år med bl.a The Rolling Stones på scenen – nytt publikrekord med totalt 102 000 besökare. I Sverige växte Putte i Parken från tidigare års besökarantal på 8000-10 000 till drygt 60 000 besökare under festivalens tre dagar. Peace & Love 360 lockade 3 000.
Musikfestivalen Putte i Parken, som arrangerades i Karlstad 3-5 juli, valde att i år ha fri entré för alla besökare.
– Publiken är bredare och stämningen har varit helt fantastisk. Vädret har varit underbart och det har så klart bidragit till succén, säger festivalgeneralen Niclas Lagerstam. Jag tror att fler kommer följa efter oss och hitta nya koncept och affärsmodeller, för festival-Sverige måste förändras.
– Det är tuff konkurrens om festivalpassköparna. Det är tuff konkurrens om artisterna. Så Putte i Parken ville börja i rätt ände. Har du människorna, engagemanget och musiken blir du attraktiv.
Tidigare år har arrangörerna av Putte i Parken sålt cirka 8000-10 000 festivalpass.
– Vi har utvecklat ett koncept som vi tror på och vi har en plan för de närmaste fem åren, hur vi vill utveckla Putte i parken och bli Värmlands och Karlstads i särklass viktigaste besöksmål sommartid, säger Niclas Lagesrstam. Jag tror att fler kommer följa efter oss och hitta nya koncept och affärsmodeller, för festival-Sverige måste förändras.
I Borlänge lockade ”den nygamla” tvådagarsfestivalen Peace & Love 360 på fredag kväll 2 000 och på lördagen 3 000 besökare.
Claes Olson
Bilden: Putte i Parken, stora scenen 2014.