Per Sandin har gått bort, endast 50 år gammal. Sandin är troligen mest branschbekant för sina många år på EMI, men arbetade även för MBO/Nordisk Film.
Bara häromveckan hörde jag av en gemensam bekant att Per Sandin slagit sig på en delvis ny yrkesbana. Per sades arbeta med rättigheter i streamade sportbilder. Det lät klockrent, från det jag träffat honom genom åren så minns jag hans entusiasm för idrott i olika former. Att han därtill var begåvad i att sälja visste vi i musikbranschen sedan 25 år. Jag noterade att en lunch med Per kändes som en given plan.
Det kommer nu aldrig att bli av. Per är borta, så sanslöst mycket för tidigt, han var bara 50 år.
Själv mötte jag Per först på 90-talet när han jobbade på EMI och med etiketten CMC hade framgångar med samlingar som lät omöjliga på papperet – men som toppade albumlistorna i verkligheten.
När han en tid blev kontorsgranne på Bonnier Amigo på 00-talet (han jobbade därifrån med bolaget MBO tills det köptes av Nordisk Film) insåg jag snabbt att det fanns många fler aspekter på Per än att kränga samlingar med Helmut Lotti, Smokie eller Gheorge Zamfir.
Det blev nu plötsligt uppenbart varför han på EMI från starten 1988 gått till att ha en serie nyckelroller, inklusive att ha varit i högsta grad ansvarig vid lanseringen av exempelvis Roxette.
När människor överraskande går bort är det lätt att tänka på enstaka händelser som personifierade den saknade. Själv minns jag Melodifestivalen 2005. Per var ansvarig för Martin Stenmarcks Las Vegas medan jag var a&r för Nordman, som också gick till final det året. Vi tjafsade varmt humoristiskt men snart fick jag en liten intressekonflikt.
Min son, då fyra år, hade hittat sin förste idol i just Stenmarck. Efter dennes vinst i Sverigefinalen tvekade jag om att fråga Per om han kanske kunde fixa en t-tröja eller dylikt. Per var trots allt mer eller mindre på planet till Eurovision Song Contest i Kiev och i princip ett enmansbolag. ”Men det är väl självklart!” svarade Per när jag ändå frågade – och grejade på några timmar fram såväl tröja som personligt dedikerad singel.
Det var med den generöse Per Sandin i varmt minne jag nu planerade att kolla om vi kanske kunde göra något ihop i samband med hans nya projekt Smash Digital Content.
Det blir nu inte så. Tack för de oregelbundna med alltid positiva kontakterna, Per.
Per Sandin efterlämnar hustru och två barn.
Lars Nylin