En av årets förstagångsbesökare på MIDEM i Cannes är Rebecca Bergman, projektledare för både Dalarna Business och Trigger Creative Conference. Vi bad Rebecca berätta lite om sina planer och förväntningar, och samtidigt presentera både sig själv och årets Trigger-upplägg lite grann.
I helgen flyger du tillsammans med hundratalet svenskar ner till den stora internationella musikmässan MIDEM i Cannes. Berätta vad du kommer att göra där!
– Jag åker tillsammans med delegationen som Export Music Sweden arrangerar. Förutom att knyta nya kontakter med mina svenska medresenärer är syftet med min resa omvärldsbevakning. Att lägga örat mot marken i Cannes och lyssna på vad musikindustrin i världen pratar om just nu.
– Jag ska även passa på att träffa Robert Singerman, som är min länk till de internationella delegater vi önskar bjuda till Trigger i år. Jag hoppas på och räknar med en stor portion inspiration, musikupplevelser, relevant kunskap och härliga människor.
Du är projektledare för både Dalarna Business och, fr.o.m. i år: projektledare för Trigger Creative Conference. Kan du förklara lite vad du arbetar med för projekt?
– Dalarna Business är en förening vars syfte är att främja näringslivet i Dalarna. Vi erbjuder nytta i form av seminarier och aktiviteter året runt och skapar mötesplatser där värdefulla kontakter kan knytas. Tanken är att dessa företag ska lära sig saker, både av oss och av andra. Så att de finns kvar i morgon. Så att de växer. Och anställer. För ju fler företag som gör det, desto bättre ser framtiden ut i Dalarna.
– Vi vill ha Sveriges mest attraktiva näringsliv. Och våra partners är en viktig del av den framtiden. Jag ansvarar för att fördjupa relationen med befintliga partners och att bjuda in nya drivna företagare som vill ta del av vårt nätverk.
– Dessutom projektleder jag sedan i höstas Trigger Creative Conference. En otroligt spännande utmaning som kompletterar mitt andra uppdrag perfekt. Det handlar ju också om näringslivsutveckling, regional tillväxt, att hitta synergier och etablera samverkan mellan olika organisationer och att få människor att växa. Det bästa med att kombinera dessa två uppdrag är att jag kan bygga broar mellan grenar i näringslivet som inte tidigare har reflekterat över att de behöver varandra. Jag älskar att skapa möten mellan människor! Magin som uppstår under en lyckad fusion där utfallet resulterar i att man tillsammans lyckas växla upp det kulturella kapitalet, när det ger mersmak och nya samarbeten föds. Hurra!
Du arbetar med Borlänge och Dalarna som bas, men var kommer du egentligen från. Vad har du gjort tidigare och vilka är dina kopplingar till musiken?
– Jag är uppvuxen i Vika, en by mellan Falun och Borlänge. Efter nian flyttade jag till Göteborg för att studera media & kommunikation, men hamnade på Diroco som discotekskonsult istället. Vi delade kontor med EMA Telstar, CMC Records och Berkely Square Publishing. En galen tid!
– Ett par år senare bar det av till Stockholm där jag arbetade dygnet runt som eventproducent. Bodde tillsammans med en producent som hade sin studio under Spy Bar. Där hade jag en egen garderob, för jag var där mer än hemma och hängde med alla sköna musikanter, ha ha!
– När min äldsta son föddes flyttade jag hem till Falun för att vara föräldraledig i lugn och ro. Blev kär på nytt, köpte hus, fick två kids till och liksom fastnade i Dalarna. Har aldrig ångrat mig. Jag vill ge mina tre söner samma möjlighet till en rik fritid med närhet till natur som jag växte upp i. Jag jobbar så mycket i Sthlm ändå, så jag hinner inte längta tillbaka. Sedan jag flyttade hem har jag hunnit arbeta som projektledare med uppdrag inom filmproduktion, PR, events, organisationsutveckling, marknadsföring och produktkommunikation. Senast kommer jag från Peace & Love där jag som informationschef ansvarade för all intern och extern kommunikation. Musiken har alltid haft en betydande roll i mitt liv och jag tycks dras till människor som gillar, spelar eller livnär sig på musik eller andra kreativa uttryckssätt.
– By the way, jag ser inte projektledarrollen som ett jobb. Det är snarare ett kall, någonting man är… eller inte är!
I år arrangeras Trigger Creative Conference för sjätte gången. Kan du redan avslöja hur upplägget kommer att se ut i år?
– Trigger Creative Conference är en årlig konferens som syftar till att samla och utveckla den regionala musikbranschen. Vi har gjort ett rejält omtag om Trigger inför årets upplaga. Målgruppen hos deltagarna ändras från den etablerade industrin till nästa generations behov och beslutsfattare, programmet utökas med clinics och eventet sker i maj. Ämnen som är anpassade efter en bransch i förändring där frågor som lokalförankring, etik, lokalt och globalt nätverksbyggande, utbildning, framtida intäkter och förändringar att förvänta är grundstenarna under två intensiva dagar och kvällar.
– Evenemanget bygger på inlärning genom deltagande, från grundläggande saker till mer avancerade trick. Deltagarna kommer med varierande kunskaper och medvetenhet. Här får man chansen att utbyta erfarenheter, få branschkunskap, inspiration och verktyg för att boosta sin verksamhet – genom intressanta talare, som vill dela och bidra till en positiv förändring för up and coming artists, managers, arrangörer, producenter och fler.
– Vi möblerar en mötesplats för kompetensutveckling, nätverkande och musiksupport. Som ett insprationscamp för de som vill göra verklighet av sin dröm. Trigger är en del av BoomTown, vars syfte är att vara en sammankallande kraft för samarbete som stödjer befintliga entreprenöriella musikmiljöer. Under Trigger gör vi alltså det som BoomTown gör året runt, fast med ett högre tempo och med fler sköna människor. Det blir ett jäkla röj för både deltagare och inspiratörer vill jag lova!
– Vi har några härligt tunga keynotes på g, men som jag inte kan berätta om nu. Mer info kommer inom kort. Don´t miss Trigger Creative Conference 22-23 maj i Borlänge, Sweden!
Corinne Nystedt
Foto: Henrik Hansson