Den legendariske svenske ljudteknikern Rune Persson har gått bort. Han blev 84 år.
Efter att ha inlett sin karriär som klarinettist och tenorsaxofonist i Ingvars Sextett från Växjö – som 1948 gick till final Orkesterjournalens stora amatörorkestertävling, tog Rune Perssons stora intresse för ljudteknik tidigt överhanden. Som tjugoåring började han i början av 50-talet bygga egna inspelningsapparater (för trådinspelning) och graververk för skivor.
1954 anställdes han av Metronome, där han snabbt etablerade sig som en av landets främsta musiktekniker. I Metronome Studio (idag Atlantis) på Karlbergsvägen i Stockholm återfanns han ofta i rollen som producenten Anders Burmans högra hand. I studion kom Rune Persson även att samarbeta med skivbolagets Sonets producent och arrangör (m.m.) Rune Öfwerman – en annan stor svensk musikbranschlegendar, som i likhet med Rune Persson och Anders Burman lämnade oss 2013.
Under sin långa karriär arbetade Rune Persson såväl med svenska artister, till exempel Cornelis Vreeswijk, Povel Ramel och Siw Malmkvist, som världsstjärnorna Toots Thielemans, Art Farmer, Jim Hall, Zoot Sims, Al Cohn, Coleman Hawkins och Quincy Jones.
Långt innan stereo blev standard ens i internationella storstudior som EMI:s Abbey Road i London gjorde han i början av 60-talet stereoinspelningar av hög kvalitet i Metronome-studion, som han hela tiden utvecklade tekniskt. Dessutom var hans lyhörda LP-graveringar omtalade.
Efter att Metronome köpts av Warner Music på 80-talet, lämnade Rune Persson bolagets studio, men fortsatte att göra inspelningar i andra studior. Inte helt oväntat kom han att bli en av de första i landet att arbeta med den nya digitala tekniken, datorprogram och CD-formatet – ofta i samarbete med sonen Claes, som sedan länge själv är etablerad som en av landets främsta ljudtekniker.
När Michael Tretow fick Swedish Sound Engineers Societys utmärkelse Den Gyllene Regeln 2012 ur sa Tretow spontant:
– Ge priset till Rune, det är han som lärt mig alltihop!
”Rune Perssons betydelse för mycket av svensk jazz- och populärmusik från de senaste 50 åren som vi i dag uppfattar som självklar och ”klassisk”, kan knappast överskattas”, som Jan Bruér och Lars Westin skriver i sin minnestext i Orkesterjournalen.
Rune Persson efterlämnar hustrun Eivor och sönerna Claes och Magnus, även han ett känt och väletablerat namn på den svenska musikscenen.
Claes Olson