Nyligen lanserades Whaam, en ny musikwidget som ska göra det lättare för artister att presentera allt material som finns online. Syftet med Whaam är att samla in allt som finns runt omkring en artist på SoundCloud, Spotify, YouTube, Deezer, Facebook, Twitter etc, och presentera det på ett enhetligt sätt.
Widgeten är i sig delbar, vilket gör att samtliga länkar till de olika tjänsterna följer med widgeten istället för att man ska behöva länka in de olika tjänsterna separat.
– Hela idén kom till i början av sommaren när vi höll på att planera vad man skulle göra i sommar, berättar Fredrik Nederby, en av de fem grundarna. Vi gillar musik så vi var inne på en del festivalsidor och tittade runt för att se vilka band och artister som var intressanta. Vi kom underfund med hur rörigt artisterna presenterades på hemsidorna. Det var alltid samma sak. En widget från Spotify, en från SoundCloud, ett par filmer från YouTube och slutligen ett par ikoner från sidor som Facebook och Twitter utspridda över sidan. Sidorna kändes röriga och gav inte ett bra första intryck.
– Vi började då fundera över varför det inte fanns en tjänst som sammanfogade allt en artist eller ett band har på nätet till en enda widget. Det finns många tjänster som har hela communityn där man kan samla allt en artist har, men ett verktyg som låter en presentera musiken någon annanstans verkade inte existera eller var helt enkelt inte tillräckligt tilltalande.
– Vår vision är att skapa en förlängande arm av alla dessa tjänster och göra verktyget till en standard när man skriver om musik i en online-tidning, tipsar om en favoritlåt på sin blogg eller presenterar vilka som spelar på en festival. Allting handlar om första intryck på nätet och vi känner att vår tjänst ger det bästa möjliga första intrycket man kan få.”
Bakom tjänsten står förutom Fredrik Nederby också Tom Ahldin (vd för Whaam(, Fu Yi (utvecklare som tidigare jobbat för Ericsson och IBM), Yu Wang (även han utvecklare) och Pierre Wahlgren.
Daniel Johansson
Bilden: Fredrik Nederby
Länk: