I serien ANKARE – som skildrar några av musikindustrins eviga aktörer – möter MI denna vecka Dicentia, i branschen mest känd som CD-tillverkare.
Det har gått tio år sedan CD-skivan började dödförklaras, men ännu står den för en rejäl del av den svenska musikförsäljningen. Dicentia – med rötter i Grammoplast och DCM – är den största svenska CD-tillverkaren. MI tog ett samtal med VD Anders Sandström, för att reda ut situationen hos ett bolag som många tycks tro försvann 2009 – men som i högsta grad lever vidare och bland annat tillverkar storsäljare som Så mycket bättre och Melodifestivalen.
MI: Inledningsvis: uppdatera gärna MI:s läsare om historien bakom den svenska delen av Dicentia…
Anders Sandström:
– Företaget DCM grundades 1991 som en liten analog vinyltillverkare, då man övertog företaget Grammoplast AB. Förändringens vindar blåste dock snabbt och DCM blev på kort tid marknadsdominant av digitala media (CD) till framför allt musikindustrin. I princip alla större och mindre svenska musikbolag var under 1990-talet kunder hos DCM och marknadsandelen var ofta mer än 100% av de marknadssiffror som togs fram av IFPI. Bolaget, med affärsidé att vara lokal med hög flexibilitet, växte även geografiskt till Göteborg, Malmö, Finland, England och slutligen Danmark. Totalt var vi ett tag över 250 anställda.Tillväxten var med andra ord mycket kraftig och DCM utsågs till ett av de snabbast växande industribolagen i Sverige i slutet av 1990-talet.
– Under mitten av 2000-talet ökade både konkurrensen och kapaciteten i branschen kraftigt, främst från utlandet, samtidigt som CD-volymerna stod stilla. En våg av konsolidering svepte över Europa och DCM och den danska konkurrenten SDC fusionerade år 2005, för att behålla sin position på den nordiska marknaden. Genom SDC tillfördes bolaget en hög DVD-kapacitet, vilken främst riktades mot de nordiska filmbolagen. I samband med fusionen bytte bolaget namn till Dicentia och var börsnoterat på den danska börsen. Under kommande år köptes sedan den danska tillverkaren Tocano och slutligen även delar av den tyska koncernen ODS upp av Dicentia.
Hur länge har du själv varit hos Dicentia och i vilka roller?
– Själv anställdes jag 1999 som vd för DCM Sweden, den stockholmsbaserade delen av DCM-koncernen. Några år senare övertog jag rollen som CEO för hela DCM-koncernen. I samband med fusionen med SDC kvarstod jag som vd för den svenska verksamheten men axlade samtidigt rollen som försäljningschef för koncernen.
I början av 2000-talet hade ni som sagt en rejäl marknadsandel för CD, när mer exakt började det minska?
– I samband med att CD-volymerna började sjunka i slutet av 00-talet blev de så kallade majorbolagen alltmer restriktiva med att lägga inköp utanför sina egna tillverkande produktionsenheter. Ur denna synvinkel tappade Dicentia visserligen marknadsandelar totalt sett, men sett till den övriga tillgängliga musikmarknaden är positionen lika stark som tidigare. Samtidigt har övriga marknadssegment som industri, förlag och film blivit allt viktigare och vi uppvisar där ökande marknadsandelar.
År 2009 skrev MI om det danska moderbolagets konkurs, vad hände sedan?
– Moderbolaget Dicentia i Danmark gick i konkurs 2009. Orsaken till detta var främst licensproblematik kring DVD-tillverkningen, men även den snabba tillväxten med uppköp av flera bolag gav koncernen en ansträngd likviditetssituation. Dicentia i Sverige var dock i grunden ett livskraftigt bolag. I denna situation gick danska Nordstjernen AS in som huvudägare av de danska , norska och svenska Dicentia-bolagen. Nordstjernen är en framstående aktör inom distribution av underhållningsprodukter i främst Danmark. Bolag som PH Distribution, DVDOO och Gucca är några av dessa bolag. Alla verksamma inom fysisk eller digital distribution av musik och film.
Ni började sedan samarbeta med Sony DACD?
– Dicentia och Sony DADC bildade under 2011 en strategisk allians på den nordiska marknaden där Dicentia hanterar i princip alla gemensamma nordiska kunder samtidigt som Sony står för tillverkningen. En otroligt lyckad kombination som ger Europas högsta kvalitet och kapacitet samtidigt som vi bibehåller en hög lokal servicegrad.
Hur stor CD-tillverkning blir det totalt 2013?
– Den totala CD tillverkningen under 2013-2014 beräknas nå samma nivåer som de senaste två åren, även om musikdelen minskar över tid. En försiktig prognos är att vi kommer att leverera ut 4-5 miljoner CD till den svenska musikbranschen under kommande år. Inte illa för en produkt som under många år betraktas som död. Jag vill hävda att CD:n lever i högsta grad.
Vilka är era största CD-titlar 2013?
– I första hand tänker jag på Melodifestivalen och Så mycket bättre , som båda säljs i stora upplagor, men vi har även flera projektbaserade produktioner där volymen fortfarande är imponerande.
Vad tror du själv om CD-skivans framtid?
– CD–skivans död har som sagts ovan överdrivits kraftigt i media. Redan 2002 stod det att finna en dödsannons över CD:n på första sidan av SvD , detta samtidigt som DCM ökade sin CD-tillverkning med över 25% om året i flera år efter detta. Enligt IFPI:s senaste statistik står det fysiska mediet fortfarande för 25% av all musikförsäljning.
– Utan tvivel är det så att CD-försäljningen kommer att fortsätta sjunka till förmån för streaming, men takten kommer att avta och det finns fortfarande ett stort intresse bland artister och bolag att synas där konsumenten finns. Trenden är mer exklusiva förpackningar för att skapa största möjliga exponering. Till detta kommer att en fysisk produkt är det enklaste och ibland enda sättet för många mindre artister, körer och musiker att nå ut och distribuera sin musik.
Och vinylen har kommit tillbaka…
– Ja, med ett visst leende kan man konstatera att vinylen är tillbaka och att Dicentia därmed har glädjen att få leverera den produkt som en gång var fundamentet i bolaget.
Er största kund är i dag filmbranschen, är det korrekt?
– Nja, vår viktigaste enskilda discprodukt är fortfarande CD:n och musikbranschen vårt största kundsegment. Dicentia är dock i dag så mycket mer än CD- och DVD-produktion. Vi är Nordens ledande studio för authoring , mastering och postproduktion av film och video. Vi är den ledande och enda certifierade distributören av digitala filmfiler till Netflix och iTunes. Vi erbjuder också snabbservice genom bränning av CD, DVD och USB.
Var ligger ert huvudfokus i dag?
– Det segment vi satsar mest på är applikationer för mobil distribution av underhållningsmaterial till smartphones och surfplattor. Vi har därför utvecklat både en plattform för våra kunder att erbjuda digitala kopior (Dcopy) av sitt fysiska media, till mobilen, samt en digital shop (dshop) för nedladdning av ljudböcker, film och e-böcker. I denna breda kompetens ligger Dicentias framtid. Oavsett distributionsform vill vi vara länken mellan producent och konsument av digital media.
Hur stor är personalen och omsättningen?
– Just nu är vi 32 personer fördelat 50/50 mellan Stockholm och Göteborg. Personalomsättningen är mycket låg och den samlade erfarenheten stor. På musiksidan är det framför allt Elisabeth Gustavsson som är tar hand om våra musikkunder. Omsättningen under nästa år beräknas till SEK 65 miljoner, vilket är en femprocentig ökning jämfört föregående år.
Lars Nylin