Anders Lindberg tillträdde den 1 oktober som Head of International på Universal Music Sverige. Lindberg kommer närmast från Sony Music.
I sin nya roll kommer Anders Lindberg att ha det övergripande ansvaret för den Internationella promotion och marknadsavdelningen på Universal.
”Med en klar målsättning – att genom kreativa och marknadsledande kampanjer bryta ny mark för etablerade och nytillkomna internationella talanger på den svenska marknaden. Anders Lindberg kommer i sin roll att rapportera till Joakim Johansson, bolagets Marknadschef och General Manager” summeras uppgiften i ett pressmeddelande.
Lindberg kommer närmast från Sony Music Sverige där han ansvarade för den internationella avdelningen och kampanjer för bland andra One Direction, P!nk, Britney Spears, Passenger, Calvin Harris, Beyoncé och Ke$ha. Anders inledde sin skivbolagskarriär på Warner Music år 2002.
”Anders förmåga att aldrig ge upp och hitta lösningar på dem mest komplexa utmaningarna är något som kommer att bli en stor tillgång för oss när vi höjer målsättningarna och blir ännu mer aggressiva på att breaka nya artister. Hans kompetens som marknadsförare och exploderande passion för musik gör honom perfekt som ledare för att driva vår satsning på internationell repertoar till helt nya höjder,” säger Joakim Johansson, marknadschef och general manager på Universal Music.
”Det känns verkligen fantastiskt att få chansen att utveckla Universal Musics internationella repertoar i Sverige. Med legendariska etiketter som bl.a. Def Jam, Capitol Records, re-lanserade Virgin EMI Records och Interscope har vi en unik blandning av nya talanger, etablerade artister och superstjärnor. Tillsammans med mina nya kollegor är jag övertygad om att vi under lång tid framöver kommer driva många framgångsrika artistkampanjer, dessutom samtidigt ha väldigt roligt under tiden.” fortsätter Lindber.
Lars Nylin
”