Maria Marcus (Scandinavian Songs) startade som artist, men får nu allt tätare framgångar som låtskrivare/producent. I synnerhet i Japan och Sydkorea.
Senast har Maria Marcus varit inblandad i en hit i Japan, låten Do The Catwalk för det Sydkoreanska bandet Girls Generation. MI hörde av sig om hur detta gick till.
Vad är bakgrunden till dina Asienframgångar?
– Mitt mål som låtskrivare har från börjat varit något helt annat än den musiken som jag det senaste har skrivit till Asien, men det är väldigt roligt att få ut låtar där. Det har blivit en del Korea/Japan fokus under våren och sommaren tillsammans med framförallt Andreas Öberg, enastående låtskrivare och legendarisk gitarrist. Fokuset kom framförallt efter framgångarna med Cho Yong Pil och låten Hello. Den låg åtta på Global Charts en vecka i maj, strax ovanför Bruno Mars! I Sydkorea kickade den ned PSY (Gangnam Style) från listorna. Cho Yong Pil är 65 år och detta var hans 19:e album där jag fick äran att skriva 2 låtar där jag också producerade. Tony Maserati mixade, stor ära!
Skiljer det sig att skriva/producera för dessa marknader jämfört till väst?
– Det där är olika. Ibland så skriver jag på Japanska/Koreanska leads och de kan vara väldigt specifika med referensmaterial att inspireras av. Men i 9 av 10 fall så försöker jag göra något som ligger mer i min personliga smak med undantag från vissa detaljer som som till exempel struktur, mer stavelser och rörligare melodier som passar deras språk. Men för att behålla sin passion för musik så tror jag det är viktigt att alltid utgå från vad man själv tycker är bra och inte följa andras mallar.
Varför lyckas svenska låtskrivare så bra i Asien?
– Det finns nog flera anledningar. Dels så har vi ju faktiskt galet många låtskrivare och producenter här i förhållande till hur litet land vi bor i. Många har med stor säkerhet inspirerats av genier som Max Martin, Jörgen Elofsson, Klas Åhlund, Andreas Carlson m.fl. Men sedan så tror jag att japanerna uppskattar vår svenska moral och känsla för att ta ansvar. För det handlar inte bara om att leverera bra material, utan också om att leverera i tid och vara flexibel för deras önskemål. Ibland tänker jag på mina sessions i USA och jämför dem med mina session med Japaner och de kan vara som natt och dag i hur vi skriver och producerar en låt. Vi svenskar är ganska flexibla som människor och funkar bra socialt med japaner.
Vad väntar härnäst?
– Närmast, jag åker i dag (fredag), ska jag till Los Angeles för en låtskrivarsession (för ett tungt USA-namn som Maria inte vill vi avslöja – MI:s anmärkning).
Lars Nylin