Under det första halvåret 2013 gick den totala musikförsäljningen i Sverige upp med tolv procent, från drygt 446 miljoner kr i försäljning 2012 till nästan 500 miljoner kr 2013. Det visar aktuell statistik från GLF.
Den digitala försäljningen ökade med 33 procent jämfört med samma period förra året och står nu för 75 procent av den totala försäljningen. Den fysiska försäljningen minskade med 24 procent i perioden och representerar nu 25 procent av den totala försäljningen. Hela 94 procent av den digitala försäljningen kommer nu från strömmade musiktjänster medan 6 procent kommer från så kallade downloads.
Ludvig Werner, VD för IFPI Sverige, kommenterar:
– Den starka tillväxten från 2012 håller i sig under 2013 och att den svenska konsumenten föredrar streaming är tydligare än någonsin. I det stora hela är detta naturligtvis mycket positiva siffror och visar att musikbranschen är mer välmående än på flera år.
Mer information om GLF:s statistik: Av den totala musikförsäljningen är 40 procent lokal repertoar och 60 procent är internationell repertoar. Vinylförsäljningen ökade under första halvåret med 50 procent.
Mer musikförsäljningsstatistik finner man på www.ifpi.se.
Lars Nylin