Vid GRAMMIS 13 var succéduon Icona Pop i USA. Men i veckan var det äntligen dags att dela ut advokatbyrån Hestras hederspris till Årets nykomling. Icona Pop – Aino Jawo och Caroline Hjelt – fick från Hestra dels 25 000 kronor, dels ett upplägg för gratis konsultation från den musikspecialiserade byrån.
– Att bli uppmärksammade så här på hemmaplan betyder fantastiskt mycket för oss, sa Caroline Hjelt medan det skålades i champagne och åts jordgubbar i Ifpis konferensrum. Det är så hög kvalitet på det som kommer från Sverige, vi är ett väldigt ”picky” land, och det gäller även nykomlingar bland artister.
Icona Pop har fortsatt stort fokus på USA – I Love It [TEN / Big Beat/ Atlantic] har där sålt mer än 500 000 exemplar, vilket betyder guldcertifikat, och närmar sig nu stadigt miljonstrecket och platinastatus. I USA släpps även duons album i en ny upplaga med nya låtar tillagda. Runt hörnet finns även Englands-utgivning, i båda fallen är det Atlantic som ansvarar (via Big Beat-etiketten). I Sverige är det gruppens bolag Company Ten som släpper duons musik i samarbete med Universal Music.
Men det blir även svenska framträdanden senare i år. Icona Pop gästar bl.a. Popadelica, Bråvalla och i slutet av sommaren Emmabodafestivalen, där man numera torde tillhöra de kommersiellt mest framgångsrika artister som framträtt.
– Vi hoppas verkligen kunna bjuda på något särskilt, skrattar Aino Jawo. Vi fantiserar om att nå känslan när man går på Cosmonova, vi är sådana drömmare.
Lars Nylin
Bilden fr.v. Oscar Sidebo (Icona Pop), Stefan Grahl (Hestra), Lisa Cronstedt (IFPI), Caroline Hjelt (Icona Pop), Aino Dawa (Icona Pop), henrik Larsson (Company TEN), Per-Hans berg (Hestra). Sittande Ludvig Werner (IFPI)