I år firar det stockholmsbaserade P&R-bolaget Enmusa Music tio år i musik- och nöjesbranschen. Enligt grundaren Anette Ståhl, som drog igång verksamheten 2003, har det varit tio dynamiska och kreativa år, där många tidigare grundförutsättningar har varit i konstant förändring.
– Med tanke på hur branschen har sett ut så har det definitivt inte saknats utmaningar, konstaterar Anette Ståhl. Men sedan två år tillbaka känns det som att allt håller på att lyfta igen. Branschen har anpassat sig efter de nya spelreglerna och andas optimism.
Även personligen andas Anette Ståhl optimism och menar att kunskap, kontaktnät, social förmåga och positiva attityd kanske är de egenskaper som har gett henne ett gott renommé.
Det är huvudsakligen oberoende artister och bolag som utgör stommen i Enmusas verksamhet.
– Jag älskar att jobba independent! Jag brinner för nya, unga begåvningar och slås konstant av hur mycket bra svensk musik som finns där ute!
Medveten om att man aldrig blir fullärd som PR-ansvarig har Anette Ståhl regelbundet vidareutbildat sig med olika kurser, både för att få ny kunskap och nya kontakter.
– Hur framgångsrikt ett projekt än har varit så går det inte att tro att man kan överföra exakt samma strategi på nästa, konstaterar hon. Alla artister är unika, liksom alla karriärer, skivor och turnéer. Ingen är den andra lik.
– I det här jobbet måste man vara flexibel och gilla när det händer saker, säger hon med ett skratt. Och om det mot förmodan skulle stå still så måste man få saker att hända!
Anette Ståhl inledde sin långa bana i musikbranschen 1982, då hon började praktisera hos Stikkan Anderson på musikförlaget Sweden Music. Praktiken ledde till anställning.
Idag ingår administrationen av två musikförlag i verksamheten. Enmusa Music administrerar dels Entropian Songs med Pain of Salvation-sångaren Daniel Gildenlöw, dels Reingold Songs – i samarbete med musikern och låtskrivaren Jonas Reingold (The Flower Kings, Karmakanic m.m.).
– Det egna förlaget Enmusa Music har vi precis börjat bygga på. I dagarna har vi skrivit ett avtal med Sven-Holger Rosenvinge.
Anette Ståhl har även arbetat inom flera olika grenar av musikbranschen. Kring millennieskiftet var hon anställd av Meja som artistkoordinator. När Anette 2003 startade eget följde Meja med. Den första ”nya” artisten blev Martin Stenmarck, vars framgångsrika solokarriär Enmusa också koordinerade. Sedan dess har promotiondelen växt. Enmusa har koordinerat eller gjort promotion för en lång rad turnéer, artister och skivor med allt från nyare artister som finlandssvenska Frida Andersson till etablerade namn som Janne Schaffer och Dan Reed.
Utöver jobbet som PR-ansvarig är Anette Ståhl även konsult åt ALMI, som ger råd till och vägleder nya unga företagare, och sedan flera år tillbaka sitter hon i styrelsen för MBIN (Music Business Independent Network).
Sedan årsskiftet har nya möjligheter till synergieffekter uppenbarat sig. Nyligen flyttade Monarch Music Group med Magnus Nygren in i Enmusas Musics kontor på Södermalm i Stockholm. Anette och Magnus har redan nytta av varandra som bollplank och Anette sköter bl.a all PR för Monarchs evenemang Sommar på Stora Gåsemora på Fårö.
Bli inte förvånad om fler samarbeten följer.
– Jag tänker fortsätta så länge det känns kul och kreativt, avslutar Anette Ståhl.
Claes Olson