16 april 2013

4 SNABBA med Johan Lagerlöf på X5 Music

När innovationsmagasinet Red Herring korar Europas viktigaste innovationsbolag är många svenska. Men bara X 5 är ett musikbolag. MI kontaktade X5:s VD Johan Lagerlöf för fakta om detta och bolagets senaste innovation, samarbetet med Universal Musik kring tjänsten spinnup.com, och fick som bonus förhandsskvaller om en tung nyhet senare i veckan.

Ni hyllas som ett av Europas intressantaste  innovationsbolag av Red Herring – vad tror du de gillar hos er?

– Jag tycker det är extra kul att vi som musikbolag kom med eftersom det oftast är teknikpionjärer som hamnar i fokus. Det kanske är just det i och för sig som de gillar, att det som möjliggör vår verksamhet är vår unika tekniska plattform.

X5 är involverade i den nya tjänsten Spinnup.com som sjösatts av Universal, vilken är er roll?

– X5 sköter distributionslösningen och Universal sköter scoutingen. Spinnup är en sån tjänst som jag själv skulle vilja haft när jag gjorde musik. Jag tycker det är grymt att Universal som världens största bolag ligger så i framkant i detta projekt och att det utvecklats här i Sverige. Vi hoppas på en snabb expansion!

Hur många produkter har ni i dag och kommer vi att få höra om fler avtal som med Sun Records och andra förra året?

– Vi har ca 400 000 inspelningar nu (tror jag..) och har ca 3 000 nya albumsläpp i år. Det kommer du att få höra om alldeles snart! Vi har precis gjort klart med våra tre största signingar hittills men eftersom det är en annan part inblandad skall det offentliggöras senare i veckan.

Vad tycker du är det mest spännande i branschen just nu?

– Jag tycker fortfarande att det är Spotifys expansion och att Stockholm nu är Capital of the new music industry. Alla man träffar i USA frågar verkligen: Vad händer i Sverige?

Lars Nylin