Gain inleder nu en internationell satsning i Europa och USA med Petri H Lundén som styrelseordförande.
Skivbolaget Gain har de senaste åren blivit en ledande aktör för rockmusik i Norden. Redan 2003 inledde bolaget ett samarbete med BMG som resulterade i att Sony Music blev delägare i bolaget 2010. Gain har länge haft hela världen som marknad för sina artister men fram tills nu har man valt att licensera ut skivorna till andra utländska aktörer. Tillsammans med Sony Music tar man nu steget fullt ut och lanserar Gain som en stark kommersiell rocklabel i Europa och USA. Detta innebär att bolaget själva nu väljer att släppa artisterna i dessa territorier på samma framgångsrika sätt som man gör i Norden.
I samband med detta har styrelsen valt in Petri H. Lundén till ny styrelseordförande i Gain. Petri H. Lundén är till vardags exekutiv ordförande och ägare av ett av Nordens mest framgångsrika artistmanagementbolag Hagenburg med klienter som Europe, The Cardigans, Peter LeMarc, H.E.A.T m.fl. Han är grundare av MMF (Music Managers Forum) Sweden och tidigare ordförande för IMMF (International Music Managers Forum). Han arbetar också som rådgivare åt flera internationella artister och ett flertal managementbolag.
– I och med konsolideringen av majorbolagen så öppnas det upp möjligheter för andra aktörer, i dialogen med Gain så har vi identifierat samma möjlighet och med detta samarbete så har vi tagit fram en strategi för att vara med och slåss om möjligheterna som uppenbarat sig, Europa och USA behöver nya starka rockbolag och Gain ämnar att vara ett av dom, säger Petri H. Lundén.
Lars Nylin
På bilden: Magnus Lundbäck (Gain), Johan Linglöf (ekonomichef, Sony), Petri H Lundén, Mark Dennis (VD, Sony), Markus Tagaris (Gain).