När Sven-David Sandströms Requiem uruppförs i Berwaldhallen, Stockholm i helgen avrundar det den svenska kompositörens tjugo års komponerande i den sakrala genren.
– Det känns som om jag är färdig nu, säger Sandström . Det finns inte så mycket kyrkomusik kvar.
Sven-David Sandström fick sitt stora genombrott med Requiem till de ur alla minnen fallna (1982), som väckte starka känslor och var en politiskt laddad skandalsuccé. Sedan dess har han bl.a skapat sakrala verk som Messias (2010), Ordet (2004) och High Mass (1994), och även varit del i den stora satsningen på gudstjänstmusik för kyrkoåret i Storkyrkan och Hässelby församling.
Tonsättaren kallar sitt nya requiem för en hyllning till livet och en förtröstan i eviga värden. Han vänder sig till dödsmässans originaltexter på latin.
– I kontrast till mitt första Requiem är det här ett oerhört vackert verk – en hymn till livet istället för till döden, säger tonsättaren om fredagens uruppförande.
Det nyskrivna verket är tillägnat den nyligen bortgångne körledaren Eric Ericson.
– Eric Ericsons sätt att arbeta med körer har varit en byggsten i min klangvärld, säger tonsättaren.
Gustaf Sjökvist dirigerar kvällens uruppförande. Av de fyra solisterna har två sjungit Sandström tidigare. Solister är Elin Rombo, Olle Persson, Katia Dragojevic och Matthew Rose.
Berwaldhallen, fredag 22 mars.
Claes Olson