I veckan släpptes det svenska bandet Adepts tredje album Silence The World [Panic & Action / Cosmos]. Albumet har lanserats med hjälp av en lyckad Pledge-kampanj.
Lite i skymundan av de stora rubrikerna har Adept från Trosa det senaste året turnérat mycket runt om i Europa och spelat på flera större festivaler. På så vis har man skaffat sig en stor skara både svenska och utländska fans.
Inför utgivningen av sitt nu aktuella album valde bandet att tillsammans med skivbolaget Panic & Action starta kampanjen tidigt och interaktivera worldwide med sina fans via PledgeMusic
– Adept har verkligen förstått vad Pledge handlar om, menar Carl-Marcus Gidlöf, representant för PledgeMusic i Sverige. De har nått över 200 procent på sin kampanj!
PledgeMusic är en plattform specifikt inriktad på musik och har haft framgång med samarbeten och kampanjer kring bl.a Kaizer’s Orchestra, Dead By April, Stiko Per Larsson och Therése Neaimé. Plattformen kan användas tillsammans med en traditionell release som en förbokningsplattform, eller användas för att generera medel till ett album, en turné, en video eller liknande.
– PledgeMusic har verkligen gett förbokningskampanjen en otroligt bra plattform för att verka i de sociala medierna och verkligen maximerat effekten, säger Peter Ahlqvist från skivbolaget Panic & Action
I april gör Adept en turné i Storbritannien tillsammans med With One Last Breath, som sedan direkt följs av Impericon Progression Tour tillsammans med tyska Callejon, amerikanska August Burns Red och engelska Architects. I samband med detta medverkar man även på festivalerna Groezrock (Belgien) och Loudfest (Schweiz) och i sommar medverkar man sedan på ytterligare festivaler ute i Europa. I Sverige medverkar man bland annat på Siesta, Metalallsvenskan och Getaway Rock.
Claes Olson
Länk: