”Social living is the best”, sjöng den jamaikanska reggaelegenden Burning Spear när jag såg honom på Palm Beachs stora scen på MIDEM i Cannes, någon gång i slutet av 90-talet. Han visste hur rätt han hade. Budskapet gäller än.
För att på bästa sätt kunna ta vara på den stora internationella musikmässan MIDEM så bör man vara ytterst medveten om de goda effekterna av socialisering.
På MIDEM 2013 socialiserade jag för några dagar sedan på ett mycket givande sätt. Det hände att det diskuterades affärer och avtal. Ibland diskuterades engelsk fotboll. Ibland musik. Hela tiden socialiserade vi. Musikbranschrelaterade personer – och personligheter – från bland annat London, New York, Toronto, Oslo, Hamburg, Helsingfors, Åbo, Paris, Los Angeles, Manchester, Hong Kong, Vancouver, Berlin, Örebro, Fagersta, Borlänge, Stockholm och Vagnhärad.
När jag en kväll tog en taxi från Cannes hamn till en sammankomst i Dag Häggqvists och Rune Öfwermans lägenhet, så betraktade chauffören missmodigt mig i bakspegeln en stund innan han började prata.
– Är ni här för MIDEM?
– Oui!
– MIDEM är dött. Katastrof! Det är ingen här! Det här är slutet!
– Jag har hört att det ändå är närmare sjutusen personer här, försökte jag muntra upp honom. Det är ju en del, även om det inte är som förr i tiden… Jag minns när det var närmare tolv tusen ett år…
– Säger de att det är sjutusen här i år! De ljuger!! Det är kanske tretusen besökare här…
På lördagkvällen såg jag tretusen One Direction-fans som hysteriskt lyckliga ockuperade den ståtliga uppfarten till Majestic Hotel, där bandet enligt ryktena gömde sig för fansen. Det var visserligen MIDEM-veckans överlägset livligaste ögonblick, men att påstå att det totalt bara var tretusen MIDEM-besökare på plats var förstås en överdrift.
Årets officiella besökarantal var enligt arrangerande Reed MIDEM 6 400 personer. Punkt.
På Digital Music News (länk nedan) pågår med anledning av det sjunkande besöksantalet just nu en debatt om värdet av MIDEM. Även om årets besökarantal är betydligt lägre än de 9 798 som besökte MIDEM 2006 (vilket i sig är en lägre siffra än de från rekordåren runt millenieskiftet, då bl.a Kool Sweden @ MIDEM 1999 hade mer än 10 000 besökare) så är dock själva antalet besökare långt ifrån den mest relevanta parametern för att evaluera värdet av musikmässan.
Kan man inte inse och utnyttja värdet av att träffa 6 399 internationella representanter för den bransch man verkar i, så ska man nog ärligt talat inte byta musikmässa – utan byta bransch.
Visserligen arrangeras det inte längre några påkostade ”opening night partyn”, med fria drinkar och fri mat. Men seminarieprogrammet (som nu hölls i de fria ytorna mellan de glesa utställnngsmontrarna i kongresspalatsen) var som vanligt på mycket hög nivå. Och bland besökarna var det i år betydligt tätare bland russinen i den krympta kakan.
Att MIDEM bör förändra sin prispolicy är en sak. Att Carlton Hotel inför nästa år starkt bör överväga att byta DJ och förändra prislistan är en annan sak. Men: ”Social living is the best”…
Claes Olson
Länk:
http://www.digitalmusicnews.com/permalink/2013/20130129midem