I The Bootleg Series presenterar Sony Music bl.a en konsert med Miles Davis på Folkets Hus i Stockholm november 1969. MI:s jazzkonnässör Göran Olson hyllar Miles och lyfter dessutom fram ett antal nya svenska utgivningar denna vecka.
Miles Davis Quintet The Bootleg Serie vol.2: Live In Europe 1969 [Sony Music]
I Miles Davis stjärnbeprydda kvintett årsmodell 1969 ingick tenor-sopransaxofonisten Wayne Shorter och Chick Corea som växlade mellan akustiskt och elpiano. Basist var engelsmannen Dave Holland och Jack De Johnette var trumslagare. Musiken i den här ”bootleg-boxen” är inspelad vid konserter i Juan-les Pins, Folkets Hus i Stockholm och vid Berliner Jazztage. Allt ryms i en välsnidad box med fyra skivor – tre CD och en DVD inspelad i Berlin. Det här var en viktig period i jazzen där Miles banade väg för den elektrifierade musiken där skivan Bitches Brew blev en milstolpe i jazzens historiebok. Inspiration för att närma, eller rättare sagt anamma, den elektrifierade acid rockfunken hade han fått genom att bland annat lyssna på Jimi Hendrix.
På CD1 och CD2 får vi ta del av kvintetten så som den lät i franska Juan-les-Pins i juli 1969. CD1 innehåller bl.a Milestones, Footprints, It´s About That Time och Miles Runs The Voodoo Down. På CD2 lockar I Fall In Love Too Easily, Masqualero, Nefertiti och Directions. På CD3 – inspelad på Folkets Hus i Stockholm i november samma år – spelar kvintetten mest akustiskt. Från Stockholm hörs bl.a Bitches Brew tillsammans med Paraphernalia samt några tidigare lanserade nummer. På DVD-inspelningen under Berliner Jazztage två dagar efter Sverige-framträdandet kompletteras repertoaren med Sanctuary.
“The Third Great Quintet” brukar den kallas, den grupp Miles Davis anförde under en kort period 1969/70. Märkligt nog finns den inte reguljärt inspelad i studio utan har endast kunnat avnjutas på några få, ytterst svåråtkomliga piratskivor. Nu presenterar Sony Music-ägda Columbia Records, som under många år hade Miles Davis i stallet, ett antal konserter för utgivning i en mycket hör- och havärd Bootleg serie (enligt samma modell som de tidigare mycket uppmärksammade Bob Dylan-utgåvorna med samma prefix / reds.anm).
Att boxen är intressant kan inte förnekas. Med en stark skaparkänsla gick Miles alltid i mål även när han inte nådde sitt maximum. Hans ärliga trovärdighet övervägde eventuella ojämnheter i hans spel. GO
Peter Getz With Stockholm Jazz Trio Getz Together [Riverside Records / Border]
Det är inte ofta det kommer skivor med manliga svenska jazzsångare. Men här kommer en sångare som kan behandla jazzens språk, Peter Getz. Att generna från pappa Stan finns med är ingen överraskning. Men Peter behöver inte ta till referenser från sin pappa. Han har en egen identitet som är värd att uppskattas. Hans charmiga sångsätt och repertoarval bäddar för detta. Med Daniel Tilling piano, basisten Jan Adefelt och trumslagaren Jesper Kviberg får sången en uppbackning som verkligen slår an. Deras homogena spel bakom sången håller en mäkta imponerande klass. De svarar också för starka soloinsatser.
Materialet är sannerligen av högsta klass där givetvis den amerikanska sångboken tullas på många melodier. Några bossanovor har också plockats in. De flesta arrangemangen har skrivits av Jan Adefelt frånsett att Getz har kompletterat med tre. Bland de femton vattentäta sångerna som exponeras ingår East Of The Sun, Too Close To Comfort, I Concentrate On You, Skylark, End Of A Love Affair, Lulu´s Back In Town och bossorna Girl From Ipanema och How Insensitive.
Den här skivan fick mig att tina upp i den extremt kalla vintern. Speciellt värmde Michael Legrands vackra ballad What Are You Doing The Rest Of Your Life? GO
Jonas Holgersson 4003 [Prophone / Naxos]
Den här skivan med sin kryptiska titel är ett enda stort ”A-ha!” med den vitaliserande musik som forsar fram på bästa budskapsmanér. Tenorsaxofonen tillhör den stilistiskt uttrycksfulle dansken Hans Ulrik. I samma frontlinje finns den i Danmark bosatte engelske trumpetaren och flygelhornspelaren Gerard Presencer. Han har också anammat stilen genom att kollat in flera av de trumpetare som ingick i Art Blakeys och Horace Silvers band. Pianist är den rytmiske och infallsrike Mathias Landaeus. Bas spelar Jonny Åman som är ett relativt nytt namn att ha i bakhuvudet. Han har en framträdande roll i Ellingtons Sonnet For Ceasar från den majestätiska sviten Such Sweet Thunder. Sista utpost är bandledaren och den dynamiskt välutrustade trumslagaren Jonas Holgersson. Han är en injektionsspruta av det snabbverkande slaget som skall hyllas för ett spel som få inhemska kolleger kommer i närheten av. Skivan rekommenderas till alla spisare av hard-bopjazz. GO
The Beginners Two Years Later [Prophone / Naxos]
The Beginners, vilket gruppnamn på en grupp med svenska toppmusiker! Man kan knappast kalla gitarristen Erik Söderlind, saxofonisten Andreas Gidlund, pianistenMartin Sjöstedt, basisten Kristian Lind samt trumslagaren Chris Montgomery för nybörjare. Samtliga är välkända och respekterade musiker. Skivan innehåller melodier skrivna av Söderlind och Gidlund. Det blir till en mosaik med flera jazzinriktningar utan att helhetsintrycket känns för splittrat.
Gidlund är en intressant solist oavsett om han använder sopran eller tenorsax. Hans spel är mycket övertygande i skivans alla karaktärer. Söderlind visar än en gång att han är en avlandets smakfullaste gitarrister. Han är en finlirare av klass fri från tekniska uppvisningar och Formula 1 tirader. Sjöstedts pianospel är en lisa för örat. När han lägger ut sina genomkloka toner visar han med eftertryck att han är mer än en coming man även på det instrumentet. Han är ju också en kontrabasist hemmahörande i den högre divisionen. Bra assistans får han och de övriga spelarna från det flexibla lyhörda paret Lind och Montgomery. GO
Thomas Fonnesbaek featuring Lars Jansson & Paul Svanberg Sound Of My Colors [Prophone / Naxos]
Danske basisten Thomas Fonnesbaek – f.d. elev till Niels Henning Örstedt Pedersen – har nästan en timme till förfogande för att visa upp sig. Det gör han med pianisten Lars Jansson och hans son trumslagaren Paul Svanberg. Thomas har komponerat nio av skivans tolv melodier. Mycket bra sådana skall poängteras. De resterade melodierna är Gershwins Summertime, Joseph Kosmas Autumn Leaves och Lars Janssons El Bajista.
Basspelet är mycket bra såväl solistiskt som i ensemblespelet. Thomas Fonnesbaek är ett nytt namn att räkna in i den danska bashegemonin. Samspelet med den alltmer uppmärksammade Paul Svanberg är av hög klass. Hans vidare öden skall bli intressant att följa. Ihop med Thomas snidar han till en inspirerande ram till Lars Jansson vackra och kloka broderier.
Lars Jansson är lysande i sina åtaganden och imponerar storligen med sin starka närvaro. Han har en särpräglad profil som har få motstycken inom den nordiska jazzen. Lars Jansson är en mästermusikant som alltid ger behållning och berör.
Melodiernas spellängder är mellan dryga tre minuter upp till fem minuter. Det betyder att musiken har lättare att komma till skott i radio och andra ljudmedia. GO