Även i år är advokatbyrån Hestra sponsor av Grammiskategorin Årets nykomling. MI kollade upp bakgrunden till detta i ett samtal med Hestras Stefan Grahl.
Hestra Advokatbyrå bildades 2008 genom sammanslagning av bolagen EBS Advokatbyrå, Denander & Grahl och Advokatbyrå Behm. Hestra specialiserar sig på juridik och ekonomi för aktörer inom musik, idrott, litteratur, film och nöje. Hestra har också en stor allmänjuridisk verksamhet.
För tredje året i rad är Hestra Advokatbyrå sponsor av priset till Årets Nykomling vid Grammis. Utmärkelsen som Årets nykomling omfattar inte ”bara” äran utan även ett stipendium på 20.000 kronor som Hestra delar ut till vinnaren efter Grammisgalan. För att hjälpa en nykomling ytterligare in i musikvärlden med alla utmaningar och möjligheter så erbjuder Hestra även artisten ett fritt juridiskt/ ekonomiskt rådgivningsmöte där artisten ges möjlighet att diskutera alla viktiga delar inom artistens start på sin karriär.
Hur kom det sig att Hestra gick in i Grammis i denna roll?
-I vår rådgivningsverksamhet kommer vi ofta i kontakt med nya artister som vi kan hjälpa med juridisk och ekonomisk rådgivning. Det är ett privilegium för oss att ha förmånen att få vara med i början av en ny artists karriär och sedan kunna följa artistens utveckling. När vi fick förfrågan av IFPI om ett samarbete avseende Grammis såg vi det därför som ett naturligt steg för oss att även bidra med ett stipendium för årets nykomling.
Du har varit med länge i branschen, hur tycker du att nykomlingens roll förändrats genom åren?
-Min erfarenhet är att det ställs större krav på en nykomling nu än vad som var fallet när jag först började i branschen på Sonet Grammofon. Det gäller inte minst insikt i avtals- och rättighetsfrågor. Avtalen har blivit mycket mer komplexa och omfattar fler områden än förr. Att som nykomling kunna ta till sig och förstå vad som kan vara avgörande karriärs beslut är svårt.
Vilka branschfrågor ser du generellt som mest intressanta i nuläget?
-Det är som jag ser det viktigt att förtroendet för upphovsrätten kan upprätthållas. Att på ett konstruktivt sätt till allmänheten förmedla den betydelse som upphovsrätten har som en grund för artisters och upphovsmäns möjligheter att fortsätta skapa ny musik. Sedan är det givet att ny teknik och nya distributionsformer gör att det ställs krav på anpassningar i lagstiftningen.
Hur ser din egen musiksmak ut?
-Musik har varit och är fortfarande mitt största intresse – min uppsats i gymnasiets specialarbete handlade om Bowie och ämnet för min uppsats på Universitetet var juridiska frågeställningar rörande artistavtal. Det är som att den musik jag lyssnade på som yngre återkommer i den musik som skapas av de artister som jag uppskattar nu. Jag lyssnar givetvis mycket fortfarande på de artister som jag växte upp med såsom Bolan, Bowie, Elvis Costello, Neil Young och Thåström men även på ”nyare” artister som Robyn, First Aid Kit, Anna Ternheim och Adrian Lux.
Lars Nylin
Foto Eva Karman Reinhold