Sony Music har på sistone gjort en del förändringar, med såväl nya roller som nyanlända. Marknadsdirektör Johan Lindgren kommenterar nyheterna i MI.
Katrin Bohman tillträdde under hösten rollen som Head of Local på Sony Music. Katrin som i april 2012 kom till Sony som produktchef efter många år på Bonnier Amigo Music och sedan Cosmos har enligt Sony Musics marknadsdirektör Johan Lindgren de perfekta egenskaperna för rollen som Head of Local.
-Katrin är inte bara kreativ och driven utan besitter även en tydlighet, har bra struktur och ett lugn och lång erfarenhet som är som klippt och skuren för rollen.
Som nyanställd produktchef på Sony Musics svenska avdelning återfinns numera Jens Bengtsson som tidigare konsulterats av Sony i diverse roller.
-Jens förenar street smartness med akademisk skärpa – en perfekt egenskap, säger Lindgren.
På Sonys internationella avdelning förstärker Mia Annell som knutits till bolaget som exklusiv konsulterande Senior Product Manager. Mia kommer att vikariera för Jael Steinberg som gått på mammaledighet. Mia har som bekant en lång erfarenhet av internationellt produktchefsjobb efter sina många år på Universal Music.
-Att få in Mia i teamet med sin erfarenhet av såväl marknadsföring och PR av internationella artister känns både lysande och naturligt då hon utfört ett flertal fina uppdrag för Sony på sista tiden, kommenterar Lindgren.
Som ny Promotion Manager på den internationella avdelningen finner vi Janina Sibbel-Becker som tidigare varit PA till Sony Musics VD Mark Dennis och även Marketing Coordinator hos Sony. Janina har förutom sina senaste år på Sony Music varit anställd på AEG Live såväl som på Universal Music Publishing. Johan Lindgren kommenterar;
-Janina har en bred inblick i skivbolagets dynamik och ett sällsynt brinn för PR – hon kommer att göra ett toppjobb.
Sist men inte minst ansluter fr.o.m. januari Claes Uggla. Efter många år på Juju Records, egna labeln Pope och senast på Universal i roller som såväl affärsutvecklare som marknadsförare börjar nu Claes på Sony där han antar rollen som Head of Urban Music men även Brand Solutions Manager. Lindgren säger:
-Att få med Claes i teamet är mycket stärkande. Hans relationer inom svensk hiphop i kombination med känsla för affärsutveckling är ju perfekt!
Lars Nylin