Samtidigt med Sweden Live i Uppsala nästa vecka bjuder DJ-agenturen JoiaAgency in till SWEEDM Live i Stockholm – ett stort showcase med några av de svenska och utländska producenter, artister och DJ’s man representerar i Skandinavien.
– Vi känner att tiden är mogen för att presentera vår agentur live. Nu ställer vi något av det bästa vi har på tre olika scener under en och samma kväll, säger Jonas Sellberg.
JoiaAgency har funnits i två år. Bakom namnet döljer sig många års erfarenhet inom olika delar av branschen. På agenturen menar man sig ha en samlad kunskap om klubb- och DJ-världen som ingen annan agentur i landet kan matcha. Inför det här året har förstärkt man organisationen, dragit lärdom av senaste årets satsningar och turnéer och vässat koncepten och är beredda att lansera nya utmaningar både för sig själva och för sina kunder.
JoiaAgency arbetar med helhetslösningar och agenturens PR-avdelning med Malin Roos bistår kunderna med t.ex pressmaterial, intervjuer och uppdaterade biografier kring de bokningar de gör för att underlätta ett medialt genomslag.
– Vår ambition under 2013 är att bredda och utöka vår kundstock och fördjupa relationerna med våra befintliga kunder, förklarar Thomas Svanström på JoiaAgency. Vi har redan arbetat med majoriteten av alla klubbar runt om i Sverige och nu ska vi tillsammans skapa nya möjligheter och bra event.
– Publiken är definitivt redo för EDM akter, konstaterar Jonas Sällberg. Vi finns tillgängliga för klubbar och arrangörer runt om i landet och de ska kunna känna att det förs en dialog kring vilka artister som behövs och fungerar.
Förra året samarbetade JoiaAgency bland annat med Carlsberg, Pernod-Ricard, Bacardi AB och British American Tobacco med olika typer av konceptlösningar. Det är något som man kommer fortsätta utveckla och förädla under 2013.
– Carlsberg har förlängt samarbetet med Female DJ Revolution och dessutom får konceptet Bad Things, kopplat till systerbolaget Joia Records, en ny samlingsskiva i början av 2013 med en påföljande landsomfattande turné under hela året, berättar Thomas Svanström.
Bland de medverkande på SWEEDM Live på onsdag återfinns, förutom JoiaAgencys nykontrakterade Nari & Milani (från Italien), Daladubz och Dödselectro, bl.a Albin Myers, John Dahlbäck, David Tort (Spanien), Lucas Nord, Female DJ Revolution, Lunde Bros, Alf Tumble, CHASE, Stonebridge, Jerry Rekonius, Mick Kastenholt, Kuddrum presenterar Steelrose & Loveloud, Daniel Pereaux, Chris Melin, Filip Jenven & Benji Of Sweden. Dörrarna öppnar för allmänheten kl. 22.00 och tillställningen pågår fram till kl. 03.00.
– JoiaAgency är ledande i Sverige på det vi gör, avslutar Thomas Svanström. Vi är ju inte bara ett bokningsbolag utan fungerar även som A&R:s, bollplank och management för många av våra artister. Att vi nu gör detta showcase för enbart EDM-artister visar hur långt musikgenren har kommit och hur stort fokuset är på svenska etablerade och up-and-coming DJ’s. Det borde vara prioriterat intresse för alla företag som är intresserade av denna del av musikvärlden att komma och uppleva detta på plats.
SWEEDM Live presenteras av JoiaAgency i samarbete med Adapt AB, Ambassadeur, Apache Film, Axfood AB, Bacardi AB, Carlberg Sverige, Fotograf Ivan Da Silva, Pernod-Ricard Sweden AB, Pioneer Scandinavia AB, Philipson & Söderberg AB, Somewear & Friends, Stureplan.se och WESC.
Claes Olson