Den brittiske X-factorvinnaren James Arthurs singel Impossible [Simco Limited / Sony Music], skriven av Aristotracks-kontrakterade Arnthor och norska Ina Wroldsen, är den snabbast säljande singeln i Storbritannien i år.
James Arthur sjöng Impossible i X-factors finalprogram i i söndags kväll och de första 24 timmarna efter det såldes singeln i hela 172 000 exemplar. Vid sammanställningen av The Official Chart Companys midweek-lista i veckan var den uppe i 255 000 och på torsdag morgon i 320 000 sålda exemplar.
Just nu toppar singeln den brittiska iTunes-listan och i helgen kommer den med självklarhet att inta den officiella försäljningslistans förstaplats.
– Minst 3 kronor av varje köpt X-factor vinnarsingel kommer att skänkas till den engelska välgörenhetsorganisationen Together for Short Lives som stödjer barn med livshotande- eller livsnedsättande sjukdomar, berättar Linus Andreen på Aristotracks.
Impossible har redan slagit rekordet som årets mest snabbast säljande singel i Storbritannien. Det tidigare rekordet hölls av Cheryl Cole Call My Name. Tillsammans med norska Ina Wroldsen skrev och producerade Arnthor ursprungligen låten för Shontelle. Sångerskans originalversion hade vid veckans midweek-sammanställning sålt 12 000 exemplar, att addera till de stora framgångar den tidigare haft både i USA och i andra länder.
Arnthor och Ina Wroldsen har tidigare skrivit låtar tillsammans till artister som bl.a Leona Lewis och the Saturdays. Tillsammans har de bandet Ask Embla, ett projekt som i sitt upplägg påminner lite om Miike Snow. Ask Embla har än så länge bara släppts i Norge, där förstasingeln Fathers Eyes sålt guld och närmar sig platina. I början av nästa år släpps albumet Northern Lights.
Arnthor har för övrigt även ägnat hösten åt att coacha alla artister i svenska X-factor i Aristotracks studio och kunde då och då ses i TV4-programmet.
Claes Olson
Bilden: Arnthor, X-factorskaparen Simon Cowell och Linus Andreen tillsammans i Los Angeles