Den här veckan firar den brittiska singellistan 60 år. Martin Talbot, chef för The Official Charts Company (OCC) kommenterar listans betydelse och förklarar varför man i motsats till USA inte inkluderar radiospelningar och i motsats till Sverige inte inkluderar streaming i statistiken.
Sedan den första brittiska topplistan för singlar, baserad på en rundringning till 20 av de största skivbutikerna runt om i landet, publicerades i New Musical Express 14 november 1952 har det uppskattningsvis sålts mer än 3,7 miljarder singlar i Storbritannien. Enligt OCC skulle dessa i form av sjutumsvinyler kunna läggas på rad runt jorden 16 varv eller (med en singel på varje stol) fylla O2 Arena i London 185 000 gånger… Singlar är alltså tveklöst av stor betydelse för musikbranschen.
Så här besvarar Martin Talbot frågan om man i Storbritannien varken inkluderar radiospelningar (motsats till USA) eller eller streaming (i motsats till Sverige) i singelstatistiken:
“We are already collecting streaming information from audio services such as Spotify, Deezer and Napster among others. But, at the moment, with singles sales still booming, the time isn’t right at the moment to introduce streaming to the singles chart.
The reality is that the Official Streaming Chart is more languid than the Official Singles Chart (tracks move up and down at a much slower rate) and it also follows a week or two behind, as singles make an impact on the sales chart before they peak in terms of streams.
It has, to an extent, been easier for a decision like this to be made in the US, where airplay has long since been part of the Billboard chart formula. But we have always prided ourselves on having a totally transparent chart based on sales and sales alone, pure and uncut.”
Tillsammans med Chris Green, Research Director på branschorganisationen BPI (den brittiska motsvarigheten till IFPI eller GLF) har OCC sammanställt massor med intressant statistik inför årets jubileum – dock har man bara haft tillgång från fakta från 1955 och framåt.
”Working on historic statistics from so long ago to create data reflecting sales to consumers has required diligent research and attention to detail”, konstaterar Martin Talbot. “And, while it is unlikely to ever be possible to arrive at exact totals for those early years due to the nature of the data available, we are confident that these figures give us the clearest picture yet published of the development of singles sales across the six decade history of the Official Singles Chart.”
Klart är att 80-talet var det största decenniet för singlar – innan den digitala revolutionen inom musikbranschen för ett par år sedan började föra upp försäljningsiffrorna för singlar igen (2010-talet kommer med all säkerhet att bli ett nytt rekorddecennium). En historisk genomgång av den brittiska singellistan visar bl.a att:
På 1950-talet såldes det totalt 280 miljioner singlar, varav 50 miljoner 1957. I början av decenniet dominerade stenkakan (78-varv), men mot slutet av 50-talet tog den 7-tum stora 45-varvaren över som det största formatet.
På 1960-talet var antalet sålda singlar 450 miljoner och formatet 7 tum/45 varv dominerade totalt (90%). Decenniets bästa år var 1964 då 57 miljoner singlar såldes och decenniets största brittiska singelhit släpptes: The Beatles She Loves You (skriven av John Lennon/Paul McCartney).
På 1970-talet såldes det 540 miljoner singlar. Bästa år 1979: 79 miljoner. Decenniets största singel var Wings Mull Of Kintyre/Girls School – d.v.s. liksom på 60-talet en singel med Paul McCartney som låtskrivare.
På 1980-talet såldes det 640 miljoner singlar i Storbritannien. Fortfarande mest 45-varvare, men nu även 12-tummare, kassettsinglar och cd-singlar. Bästa år var 1984 då det totalt såldes 71 miljoner. Decenniets största singel: Band Aid Do They Know It’s Christmas? – med Paul McCartney i kören!
På 1990-talet såldes 620 miljoner singlar, mest på cd. Bästa år var 1997 då totalt 78 miljoner sålda singlar, bl.a decenniets största hit: Elton Johns Princess Diana-hyllning Candle In The Wind 97’/’Something About The Way You Look Tonight.
På 2000-talet såldes 683 miljoner singlar i Storbritannien. Bästa år 2009: 152 miljoner exemplar. Decenniets största hit var Will Young Anything Is Possible / Evergreen, det sistnämnda en låt skriven av den svenska trion Jörgen Elofsson, Per Magnusson och David Kreuger.
Under 2010-talet har det hittills sålts 500 miljoner singlar – 99 procent av dem i form av digitala nedladdningar. Med 160 miljoner sålda exemplar är 2012 efter bara 45 veckor redan det bästa singelåret någonsin i Storbritannien. Decenniets största hit är Adele Someone Like You.
Den här veckans engelska singellista toppas av Robbie Williams Candy [Island / Universal], med Swedish House Mafia feat. John Martin Don’t You Worry Child [Virgin / EMI] på femte plats. När den första officiella engelska listan publicerades i New Musical Express (NME) 14 november 1952 (två år efter den amerikanska förebilden sammanställd av Billboard) toppades listan av den amerikanska croonern Al Martino Here In My Heart [Capitol] före bl.a Jo Stafford, Nat King Cole, Bing Crosby, Rosemary Clooney, Frankie Lane, Very Lynn (som hade hela tre titlar på listan) och Doris Day. Al Martino Here In My Heart låg sedan kvar på förstaplatsen i ytterligare åtta veckor – en bragd som bara har överträffats av fem artister: David Whitfield Cara Mia (10 veckor), Rihanna Umbrella (10), Frankie Laine I Believe (11), Wet Wet Wet Love Is All Around (15) och Bryan Adams (Everything I Do) I Do It for You (16).
Claes Olson
Länkar:
Intervju med Martin Talbot / CMU: http://www.thecmuwebsite.com/article/qa-martin-talbot-the-official-charts-company/
Artikel om den första engelska singellistan 1942: www.officialcharts.com/chart-news/the-first-ever-official-singles-chart-revisited-1708/