Digitalnytt har äntligen fått möjlighet att läsa Walter Isaacsons tegelsten om Appples Steve Jobs, Daniel Johansson är mäkta imponerad.
Steve Jobs – en biografi [Albert Bonniers Förlag]
Under oktober månad tog jag tag i den 650-sidiga biografin över Steve Jobs liv, skriven av Walter Isaacson som tidigare skrivit biografier om bl.a. Albert Einstein, Henry Kissinger och Benjamin Franklin.
Det finns mycket spännande att läsa i biografin för alla som på något sätt är verksamma i musikindustrin. Både intressanta berättelser om vad som hände bakom kulisserna när iTunes och iPod släpptes, men också hur Steve Jobs livsfilosofi kom att göra avtryck i de produkter var och varannan använder idag. Och visst är det intressant att komma en så komplex person som Jobs in på livet, men min största behållning var ändå den ökade kunskap jag fick när det gällde Apples relation till musikbranschen. Det finns ett visst värde att läsa om halvgalna personer (på gränsen till helgalen), men man blir allt lite trött på alla konflikter efter ett tag…
Det råder dock ingen som helst tvekan om att Apple med Steve Jobs i spetsen förändrade förutsättningarna för den nutida musikindustrin. iTunes Store var den första tjänsten som på allvar började dra in pengar från digital distribution, och iPod, iPhone och iPad har på olika sätt kommit att bli viktiga exponeringsytor för musiken.
Steve Jobs arbetade oerhört hårt för att få det att fungera, inte minst för att kunna licensiera all den nödvändiga musiken när iTunes Store skulle lanseras. Roger Ames, som på den tiden var CEO på Warner, berättar: ”Han kunde ringa till mig tio på kvällen och säga att han fortfarande behövde få tag på Led Zeppelin och Madonna. Han var enträgen, outtröttlig, och det finns ingen annan som skulle ha kunnat övertala de artisterna.”
Steve Jobs, som själv hade ett stort musikintresse (även om intresset som i många andra delar av hans liv var extremt fokuserat), älskade Beatles, Bob Dylan, Joan Baez (som han också hade en relation med under ett par år) och Yo-Yo Ma. Han var en perfektionist som kunde ta veckor på sig att bestämma vilken tvättmaskin som var mest estetiskt tilltalande, som aldrig riktigt kunde hitta en soffa som passade hans hus vilket gjorde att han under långa perioder helt enkelt satt på golvet, satte enorma krav på sin personal och hans zenbuddhistiska minimalism styrde det mesta av vad Apple sysslade med.
Och det är när man får följa med i den ofta hänsynslöse och elake Steve Jobs resa mot att bli en stor aktör på musikområdet som det börjar bli riktigt spännande. En resa som alltså kantades av många konflikter och bråk, inte minst mot nyckelpersoner i branschen.
En av de bästa passagerna i boken är historierna som handlar om hur iTunes Store kom till, samtidigt som Napster, Grokster och Gnutella regerade. Här ett litet citat:
”I desperation jagade musikbolagens direktörer runt – med samma elegans som poliserna Kling och Klang på utryckning – efter en gemensam standard för att skydda digital musik mot kopiering. Paul Vidich från Warner Music och koncernkollegan Bill Raduchel från AOL Time Warner arbetade tillsammans med Sony på en lösning och hoppades att Apple skulle ingå i deras konsortium. Några ur denna grupp flög därför till Cupertino i januari 2002 för att träffa Jobs. Mötet blev ingen vacker syn. Vidich var förkyld och höll på att tappa rösten, och hans assistent Kevin Gage inledde en presentation. Jobs satt vid konferensbordets kortända, skruvade på sig och tycktes irriterad. Efter fyra bilder viftade han med handen och avbröt: ”Ni tänker med arslet”, sa han. Alla vände sig till Vidich, som kämpade för att hans röst skulle lyda honom. ”Du har rätt”, sa han efter en lång paus. ”Vi vet inte vad vi ska göra. Du måste hjälpa oss att förstå.”
Boken är mycket bra skriven, det är en av de bästa biografier jag har läst, och en stor del av den andra halvan ägnas just åt iTunes, iPod och Steve Jobs relation till musikbranschen.
Om ni inte redan har läst den, gör det.
Daniel Johansson