Den senaste veckan har Mumford & Sons satt streamingrekord i USA. Men detta har inte följts av bakslag i digital och fysisk försäljning. Tvärtom, engelsmännen har enligt Nielsen Soundscan nått 10-talets bästa siffror. Möjligen är resultatet så bra att det påverkar streamingskeptiker, siar MI:s Lars Nylin.
Påverkar streaming negativt försäljningen av musik, digital och fysisk? Den frågan svarar fortfarande åtskilliga artister och skivbolag tveklöst ja på. Minskad försäljning och, anser man, dålig ersättning från Spotify och andra streamingtjänster gör att åtskilliga namn fortfarande saknas i det strömmade utbudet.
Möjligen blev streamingskeptiska entreprenörer aningen mindre säkra på sin sak efter den första sanslösa veckan för Mumford & Sons nya album Babel i USA.
Rekordstreaming på Spotify, servicen rapporterar att det engelska nyfolkbandet passerade åtta miljoner (!) strömningar i USA under veckan, följdes av att gruppens andra album sålde i mer än 600 000 exemplar.
Detta är skyhögt första-veckan-rekord för 2012, Justin Bieber är tvåa med strax över 370 000. Andelen digital albumförsäljning av Babel, 420 000, är den näst bästa digitala försäljningen vecka ett någonsin, bara slaget av Lady Gagas Born This Way.
Babel blev med de höga siffrorna det snabbast säljande nysläppta albumet sedan AC/DC:s Black Ice, som 2008 inledde med 780 000 rapporterade exemplar till USA-listan vecka ett.
Andra har pekat på att det finns tydliga positiva samband mellan stark streaming och bra försäljning. Svenska X5 Music Group såg exempelvis i våras hur deras Spotify-app för klassiska musik, ”Classify”, omedelbart följdes av återkomster till höga listplaceringar/försäljning för digitala album som släppts flera år innan, och heller inte marknadsförts i den aktuella perioden.
Förhoppningsvis kan Mumford & Sons siffror påverka några gamla dinosaurier som fortfarande tvekar om streaming, nämnda AC/DC är ju bara ett exempel, eller mer samtida akter, exempelvis Coldplay eller Håkan Hellström, som hittills valt att fördröja streamingpremiären.
Här hemma kom ett spännande exempel på nytänk i relationen fysisk försäljning/streaming när skivbutiken Pet Sounds i Stockholm lanserade sin egen Spotify-app. För en generation som snart bara sett en skivbutik på DVD i filmen ”High Fidelity” är Pet Sound-appen en slags digital resa i något som de flesta numera ser som en mycket sällsam sorts shopping. Som symbolhandling är Pet Sounds app troligen långt viktigare än sin strikt kommersiella effekt.
Lars Nylin