Den här veckan avslöjades den efterlängtade nyheten att ABBA The Museum kommer att öppna i Sverige i april, våren 2013. Platsen blir nya Swedish Music Hall of Fame på Djurgården i Stockholm. Planerna avslöjades av Björn Ulvaeus, det nya muséets vd Mattias Hansson och Charlotte Wiking, vd för Swedish Music Hall of Fame, vid en stor presskonferens på Hasselbacken, granne med den nya museibyggnaden, som även kommer att inrymma restaurang och hotell.
På ABBA The Museum kommer man att visa det legendariska svenska bandets samlade verk, under interaktiva och moderna utställningsformer. Ungefär hälften av materialet är hämtat från den uppmärksammade ABBA-utställning som för ett par år sedan hade premiär i ondon och sedan dess har turnerat till flera platser runt om i världen.
Letandet efter en plats för de samlade verken från ABBA:s karriär har pågått länge.
– Vi har länge haft förfrågningar om att samla ABBA-historien på någon plats här i Sverige, berättade Björn Ulvaeus på presskonferensen. Men jag har varit tveksam till att bli ett museiföremål innan jag är död!
Nu menar Ulvaeus att det 5 000 kvadratmeter stora Swedish Music Hall of Fame erbjuder en lämplig inramning.
– Idag kan till och med jag själv begripa att våra tio år tillsammans var en fantastisk framgångssaga. Jag hade lyckan av att vara del av ett popfenomen! Det är en askungesaga som jag tycker är värd att berätta!
– I Swedish Music Hall of Fame kommer ABBA The Museum in i sitt naturliga sammanhang, som en del av den svenska pophistorien. Stockholm och Djurgården, det känns verkligen som vi har hittat hem!
Arbetet med att skapa ABBA The Museum har redan påbörjats under ledning av vd Mattias Hansson.
– Svensk populärmusik är en viktig del av vårt kulturarv, säger han. ABBA är dessutom ett av de starkaste svenska varumärken vi har internationellt. Det känns som en skyldighet att ge plats för ABBA här i Sverige.
ABBA är Sveriges – och en av världens – mest framgångsrika musikgrupper genom tiderna.
Totalt har bandet sålt fantastiska 378 miljoner skivor.
– Muséet kommer förhoppningsvis att finnas kvar i hundratas år, så vi kommer inte att visa allt på en gång! förklarade Mattias Hansson på presskonferensen.
ABBA The Museum kommer att presentera en samlad bild av gruppen, från bildandet 1970, via genombrottet med Waterloo 1974 och de stora världsturnéerna, fram till splittringen 1983. Sedan dess har ABBA levt vidare genom Björn och Bennys fortsatta musikaliska arbete i form av bl.a den oerhört framgångsrika musikalen och filmen Mamma Mia. I veckan tillkännagavs att ABBA Gold är den mest sålda CD:n i England genom tiderna.
– Vi är stolta och glada över att ABBA har valt Swedish Music Hall of Fame som platsen för att visa och berätta sin historia på ett personligt sätt, säger Charlotte Wiking, vd för Swedish Music Hall of Fame.
ABBA The Museum räknar med hundratusentals svenska och internationella besökare redan första året. Biljettsläpp sker senare i höst.
Bakom ABBA The Museum står Parks & Resorts (som även driver Gröna Lund m.m), Universal Music, Polar Music, Synergera Rättighetsförvaltning och Eventum. Samarbetspartners som kommer att ha ett fördjupat samarbete med ABBA The Museum är MasterCard, SJ, Stockholm Arlanda Airport och Viking Line. Mediepartners är SBS Radio och TV4. Fler samarbets- och mediepartners tillkommer.
Claes Olson