TrendMaze har sedan starten 2009 utvecklats till att bli nordens ledande marknadsföringsföretag på independentnivå för musikbranschens onlineaktiviteter. Verksamheten har sett en stark tillväxt under 2011 och 2012 och i dag har företaget åtta anställda. Företagets kunder kommer från samtliga sektorer av musikbranschen och bland de som anlitat TrendMaze återfinns bland andra Live Nation, KB, Luger, Mando Diao, Polar Music Prize, TEN, Roxy Recordings, Nalen samt Lionheart.
– De senaste åren har varit otroligt spännande för alla aktörer i musikindustrin. När vi startade TrendMaze för ett par år sedan var vi två stycken i bolaget, och gjorde det mest på känn, för att vi märkte att det fanns ett jättestort behov av den här sortens tjänster i den nordiska musikbranschen. När vi nu tar nästa steg i bolagets utveckling är det svårt att tänka sig någon bättre än Anders på posten som VD, med det enorma nätverk och gedigna track record han har i alla delar av branschen, säger Daniel Johansson. Daniel Johansson, som även medarbetar i MI, är även fortsättningsvis anställd av TrendMaze med fokus på forskning, analys och affärsutveckling mot den internationella marknaden.
Anders Engström har en lång och gedigen karriär inom musikbranschen. För närvarande är han ordförande för SOM och driver on-demand tjänsten CDOD. Tidigare har han bland annat arbetat på Sonet Music och EMI Music Publishing, på skivbolaget NONS och på Klicktrack.
– TrendMaze medarbetare är väldigt kompetenta och har kreativa lösningar på både nya och gamla utmaningar för musikindustrin. Det skall bli otroligt roligt att få vara med och utveckla TrendMaze tillsammans med dem och arbeta med existerande och kommande kunder, kommenterar Anders Engström sin nya roll som VD på TrendMaze.
Parallellt med uppdraget som VD på TrendMaze kommer Anders Engström att fortsätta som ordförande för SOM.
Lars Nylin