Sedan den explosionsartade utvecklingen för MySpace har många frågat sig hur det stora musikcomminutyt ska gå vidare för att inte tvingas se sig bli förbisprungna av konkurrenterna. Svaret på vad MySpace ska hitta på verkar vara MySpace Music.
Inom kort förväntas den nya tjänsten lanseras. Men på MySpace Sverige väljer man att, än så länge, inte kommentera vare sig vad den nya tjänsten innebär eller när den ska lanseras i Sverige. Däremot bekräftar man att det rör sig om ”riktigt stora grejer”.
I den här DN-artikeln framkommer det att Myspace inom kort kommer att erbjuda sina användare att via sajten:
– Köpa musik och musikvideos som downloads.
– Köpa konsertbiljetter.
Huruvida det här innebär att artisterna själva kommer att ha fria möjligheter i prissättningen av sin musik, något som ju saknas hos bland annat Apples iTunes Store, återstår att se. Däremot låter det troligt att MySpace kommer att samarbeta med den multinationella biljettåterförsäljaren Ticketmaster, där bland annat svenska Ticnet ingår.
En annan av nyheterna på MySpace verkar bli möjligheten för användarna att visa upp vilken musik de själva lyssnar på för tillfället – vilket är själva affärsidén bakom MySpaces konkurrent Last.fm.
Initialt kommer SonyBMG, Universal och Warner att stödja MySpace Music. Enligt DN förs även förhandlingar med EMI.
Håkan Durmér