Det svenskspråkiga komplementet till sajten som sedan länge har miljoner svenska användare öppnades på torsdagen med en pressträff ledd av Patrick Walker, ägaren Googles och Youtubes Europachef för videosamarbeten. Senare på kvällen hölls en releasefest på Allmänna Galleriet i Stockholm.
Svenska partners från start inkluderar ett antal Bonnierföretag (bl a Expressen och DN.se), de svenska kontoren för skivbolagen Warner Music och EMI, Djurgårdens IF och Socialdemokraterna. TV4 och Kanal 5 kommer att bidra med innehåll till sajten. I den reklamtrailer som ligger på Yotube.se säljs projektet in bl a av Mona Sahlin och Djurgårdsspelaren Markus Johannesson.
En nyhet förutom språket är att den svenska delen kommer att ha en egen blågul statistik över tittandet.
Ur musikindustrisynpunkt blev det premiärdagen mest spotlight på att comebackande Ace of Base har en egen kanal. Den kanalen ligger dock, för att lite förstärka frågetecknen i inledningen, på adressen www.youtube.com/aceofbase.
I ett pressmeddelande säger Googles landschef i Sverige Stina Honkamaa om samarbetet:
– YouTube är en fantastisk kanal för människor att uttrycka sig och kommunicera med varandra. Det är en ära för oss att Ace of Base väljer att ha en kanal på YouTube för att nå sina fans.
Honkamaa säger om det tänkta inehållet i den svensks versionen:
– Det kan gälla allt från hemvideoklipp som visar svenska talanger, till skollektioner eller svenskar i utlandet som använder Youtube som en länk till familjen hemma i Sverige.
Lars Nylin