X5:s affärsidé går ut på att företaget licensiera digitala rättigheter inom musik, film och ljudböcker, för att sedan marknadsföra och sälja verken online. De jobbar alltså inte som ett skivbolag, utan agerar mellanhand mellan rättighetshavare och framför allt de digitala downloadsbutikerna. För närvarande har X5 en katalog på cirka 100 000 inspelningar, varav omkring 40 000 av dessa verk tillkommit i år. X5 har med andra ord en väldigt hög tillväxttakt på sin katalog för tillfället.
Kommer ni att fortsätta jobba för att få den att växa i samma takt även framöver?
– Absolut. Vi tittar mycket på att arbeta med stora artister som har arbetat upp en egen katalog och vad vi kan göra för dem, förklarar Johan Lagerlöf.
– Många stora svenska artister har ju väldigt bra potential utomlands, men har kanske aldrig riktigt fått chansen ändå. Nu när fler marknader kommer fram digitalt är det spännande att titta på de nya möjligheter det skapar för en effektiv, global distribution och försäljning.
Johan framhåller bredden i katalogen som X5:s stora styrka. På musiksidan har de material från i princip alla genrers och det som går bäst just nu är något så otippat som The 50 most essential pieces of classic music, som för närvarande toppar iTunes klassiska listor i både USA och England och som tidigare även legat topp 20 på iTunes totala albumlista för USA. Bortsett från USA och England är Tyskland och Japan de viktigaste marknaderna för X5 för tillfället.
– Dessa marknader är de där den digitala försäljningen verkligen kommit igång. iTunes är dominerade och vi hoppas mycket på att det nu med iPhone kommer att lyfta i andra europeiska länder som till exempel Sverige.
Vilka trender ser ni på den digitala marknaden?
– För oss som hållit på enbart digitalt i 4-5 år känns det som att det blir under 2009 som det verkligen "händer". När vi började med X5 var det digitala en bisak för de flesta. Nu finns det jättebra tjänster med bra musik och tittar man på till exempel USA så går det digitala om det fysiska formatet i omsättning inom ett par år.
– Tjänsterna är nu faktiskt mycket bättre än de "illegala" alternativen och det finns en stor variation. Det är möjligt för nya band att sprida sin musik på ett smart sätt samtidigt som man kan få betalt om någon uppskattar den. 2009 blir året då fansen och banden möts igen på nya, sunda villkor för alla.
Kommer tjänster som Spotify och MySpace Music att på allvar breaka streaming som format?
– Jag hoppas absolut det. Dessa tjänster i kombination med till exempel iTunes och Nokia ger musikköparen alternativ för varje behov. Jag använder både Spotify och iTunes själv och jag har aldrig lyssnat på så mycket bra musik som nu.
– Streaming är perfekt vid datorn och när man vill tipsa kompisar om låtar. Ibland vill man "äga något" och kanske ha det i iPhonen och då köper jag det på iTunes.
Hur kommer det påverka downloadmarknaden och vilka nya affärsmodeller innebär det för er?
– Det kommer att göra att många som tidigare inte använt legala alternativ kommer att upptäcka hur bra det är. Så länge man uppfattar musiken som ett värde och musikskaparna får betalt är alla nya affärsmodeller och sätt att möta kundernas behov suveränt. Varje ny tjänst innebär en ny möjlighet att generera intäkter. När marknaden ökar vinner alla på det.
– Det viktigaste för oss är att se till vad dessa tjänster innebär för nya möjligheter för artister och produkter och sedan anpassa erbjudandet därefter. Med all säkerhet blir 2009 det mest spännande året för musikbranschen på över 10 år.
Håkan Durmér