– I den nya musikbranschen är närhet helt avgörande. Närheten mellan artister och producenter, närheten till den nya tidens musikbolag, men även närheten mellan artisterna och fansen. Därför föll det sig helt naturligt för BWO att skriva sitt nya kontrakt med Bonnier Amigo Music Ggroup som är det mest solida inhemska skandinaviska musikbolaget, säger Alexander Bard.
– Det är även det bolag i Sverige som är mest offensivt och som mest framgångsrikt satsar på och har lyckats med sina artister internationellt. Därför är BAM det perfekta bolaget för BWO, fortsätter han.
Från Bonnier Amigos sida är man givetvis väldigt nöjd över nytillskottet i artiststallet.
– Förutom framgångarna i Sverige har BWO en bred och trogen fanbase internationellt. De ursprungliga framgångarna i Östeuropa har det senaste året kompletterats med listframgångar i Tyskland, England, USA, Japan och flera andra asiatiska länder. Det är därför viktigt att kunna få ut musiken direkt till deras fans världen över på en och samma gång, säger Fredrik Ekander, vd på BAM.
– Detta brukade storbolagen vara bäst på förr i tiden, men i dag är det vi independents som är överlägset bäst på internationella lanseringar. Därför ska det bli oerhört spännande att få jobba med ett band som BWO – inte bara genom att bygga vidare på deras fantastiska framgångssaga här i Norden, utan även genom att hjälpa till att accelerera deras internationella karriär ytterligare, avslutar han.
I veckan blev det ju även klart att BWO kommer att delta i nästa års Melodifestival. Det blir deras fjärde medverkan på lika många år. BWO:s bidrag, som heter You’re Not Alone, kommer att bli första singeln från det kommande albumet. Den kommer ges ut i mitten av mars och följas av det ännu obetitlade albumet, som släpps i april.
Håkan Durmér