Snowfish VD Ludvig Werner säger:
– Det viktiga är att varje medlem känner: ”Jag är med!”. Vi vill inte upprepa vad dagens communitysajter redan gör.
Den som undrat vad branschpersonligheter som Ludvig Werner – f d VD på Bonnier Amigo Music och även ordförande i ifpi – och förläggaren/managern Jon Gray – tidigare på BMG Publishing – pysslat med på sistone får nu klarhet.
De två är några i det team som tagit fram Snowfish, en social nätverkssajt som adderar något som Snowfish kallar ”framtidens sätt att publicera sig online”.
Snowfish grundades 2007 och har sedan dess utvecklats av personal i USA och Sverige. Huvudägare är en annan bekant branschperson, Staffan Holm – bl a styrelseordförande hos Live Nation.
– Lanseringen av Snowfish innebär att konsumenterna tar kontrollen. Vi spårar antalet annonsvisningar på varje enskild sida. Sedan avräknar vi månadsvis och betalar via PayPal. För vissa kan det bli stora summor. Men även den som bara har dragit in tio kronor ska veta och lita på att den får sin femma nästa månad, fortsätter Werner.
Enligt Werner ska man utan stora programmeringskunskaper på Snowfish kunna skapa det mesta inom bild, video, musik och text. Man designar alltså sin egen sida.
Snowfish kommer den närmaste perioden att provköras av ett antal testpiloter i USA. Man räknar med att vara igång på allvar i Sverige i april.
När MI testar Ludvig Werner på beskrivningen: ”Det låter som MySpace med inslag av Facebook?” protesterar han inte nämnvärt. Han lägger däremot till:
– Jag tror att den typiske användaren på musikområdet är det oetablerade rookiebandet.
Övriga svenskar bakom Snowfish är bolagets grundare Mikael Bäckström (tidigare på IQube) och Niklas J Holmstén (ägare av produktionsbolaget STHLM Hitfactory & Hitfactory Songs. Ansvarig på USA-sidan av bolaget är Doug Ford, Grammynominerad låtskrivare/producent och delägare i företaget Hit Predictor/Promosquad.
Lars Nylin