Då MySpace Music lanserades i USA förra året var många till en början kritisk mot att den nya plattformen utestängde de oberoende bolagen. Redan då lovade MySpace att det undan för undan skulle tillkomma allt fler oberoende bolag till MySpace Music och MySpace verkar verkligen jobba på att hålla det löftet.
Sedan tidigare har MySpace Music inlett samarbete med The Orchard, IODA, Alternative Distribution Alliance, RED, Fontana och Caroline. Nu ansluter sig även Nettwerk Music Group, Ingrooves, IRIS Distribution, RoyaltyShare och Wind-Up Records till MySpace Music.
– Dessa viktiga nya partnerskap ger användarna på MySpace Musics nätverk tillgång till en ännu större del av deras favoritmusik i indiegenren, samtidigt som de ger artisterna nya möjligheter att tjäna pengar på sin musik, säger Courtney William Holt, nytillträdd President of MySpace Music.
– Vi är mycket glada att ha våra nya partners ombord och kommer att fortsätta vårt intensiva arbete att knyta till oss mer musik och innehåll.
MySpace Music är en utveckling av MySpace med ökad funktionalitet så som möjligheten att skapa playlists, enkelt köpa musik samt att artister kan ladda upp sina kompletta kataloger.
Håkan Durmér