Live Nation och Ticketmaster blir likvärdiga delägare i det nya bolaget som får ett sammanlagt värde av cirka 40 miljarder kronor. Genom sammanslagning beräknar ägarna att genom positiva synergieffekter, rörande såväl biljettförsäljning och marknadsföring som samkörning av datasystem och back-office-funktioner, kunna generera drygt 300 miljoner kronor i form av besparingar och minskade kostnader.
– Det är mindre än två månader sedan Ticketmasters tio år långa samarbetssavtal med Live Nation gick ut och jag är extremt glad över att redan nu kunna återförenas i den här formen, kommenterar Ticketmasters ordförande Barry Diller, som erkänner att han i det tysta har arbetat med att försöka skapa det nya bolaget i flera års tid.
– Det nya samarbetet ger oss möjlighet att expandera i vårt arbete med levande underhållning runt om i världen, konstaterar han.
– Sammanslagningen kommer att ge våra kunder massor av fördelar och samtidigt skynda på genomförandet av vår strategi i arbetet med att bygga en bättre plattform för direktkontakt mellan artister och fans, säger Live Nations CEO Michael Lapino i ett uttalande. Som alla i branschen vet är det idag alldeles för många biljetter som förblir osålda och alldeles för många fans som är frustrerade över situationen på biljettfronten.
– Dagens ineffektiva biljettsystem orsakar både högre kostnader och förvirring över hur man publiken bäst ska försäkra sig om sina platser. Tillsammans kommer vi nu att förenkla hela biljettprocessen, vilket i slutändan kommer att öka publiken. Det här är ett logiskt steg i vår utveckling av affärsmodellen.
Ticketmaster Entertainments CEO Irving Azoff hävdar att bolagens sammanslagning kommer att skapa en ny dynamisk och unikt kreativ plattform.
– Jag ser verkligen fram emot att få arbeta närmare tillsammans med Michael Rapino och Live Nation i den spännande tid av förändring som vår bransch just nu genomgår. Det är dags för vår bransch att börja utveckla långsiktiga marknadslösningar för framtiden.
Ifråga det av Live Nation även i Sverige nyligen inledda biljettsamarbetet med CTS Eventim säger Michael Rapino att man kommer att se över hur det avtalet ska lösas.
– Vi kommer snarast att inleda diskussioner med CTS Eventims CEO Klaus-Peter Schulenberg om hur vi bäst ska kunna ta vara på det samarbetet för att serva våra kunder.
Som svar på en fråga om hur han ser på Live Nations uppmärksammade avtal med artister som Madonna och U2 kommenterar Irving Azoff i Billboard att man inom det nya bolaget kommer att försöka utveckla de så kallade 360-avtalen, men att avtalens utformning kan komma att variera från fall till fall.
Enligt uppgift från initierade källor inom Live Nation kommer det nya bolaget Live Nation Entertainment att ledas av Michael Rapino som CEO/President, som tillsammans med Irving Azoff får huvudansvar för alla viktiga strategiska beslut.
I Billboard uttrycker idag flera amerikanska branschaktörer sin oro över sammanslagningen. Den amerikanska promotorn Seth Hurwitz, ordförande för IMP, kallar den till exempel för bildandet av ett nytt ?enpartisystem”.
Claes Olson